محیط کشت برد پارکر آگار

Ⅰ. بررسی اجمالی محیط کشت برد پارکر آگار

Ⅱ. ترکیب

Ⅲ. اصول

Ⅳ. تفسیر

Ⅰ. بررسی اجمالی برد پارکر آگار

برد پارکر آگار محیطی برای شمارش استافیلوکوکوس اورئوس در غذاها است که اولین بار توسط بیرد پارکر (1962) گزارش شد. این یک محیط متمایز انتخابی است که برای جداسازی و شمارش استافیلوکوکوس اورئوس از نمونه های غذایی، محیطی و بالینی استفاده می شود. کلنی های استافیلوکوکوس اورئوس سیاه و براق، با حاشیه سفید نازک، احاطه شده توسط یک منطقه روشن است. این یک محیط انتخابی برای جداسازی و شناسایی احتمالی استافیلوکوک های کواگولاز مثبت است. استافیلوکوک های کواگولاز مثبت می توانند در محصولات آرایشی رشد کرده و تکثیر شوند. این محصولات برای وجود استافیلوکوک های کواگولاز مثبت با استفاده از روش های میکروبیولوژیکی استاندارد آزمایش می شوند.

محیط کشت برد پارک آگار

Ⅱ. ترکیب و روش آماده سازی

ترکیبات محیط کشت برد پارکر آگار
gram / literIngredients
10.0gPancreatic digestion of casein
5.0gMeat extract
1.0gYeast extract
10.0gSodium pyruvate
12.0gL-glycine
5.0gLithium chloride
20.0gAgar
0.2 +/- 7.2pH
  1. 63 گرم از Baird-Parker Agar را در 1000 میلی لیتر آب مقطر حل کنید.
  2. pH را در 25 درجه سانتیگراد به 0.2 ± 7.2 برسانید.
  3. بجوشانید تا محیط حل شود و با اتوکلاو در دمای 121 درجه سانتیگراد به مدت 15 دقیقه استریل کنید.
  4. تا دمای 47 درجه سانتیگراد خنک کنید و 50 میلی لیتر امولسیون تلوریت زرده تخم مرغ را به صورت غیرعفونی اضافه کنید. خوب مخلوط کنید و در ظروف پتری استریل بریزید.
  5. محیط خشک شده باید در دمای 30-10 درجه سانتیگراد نگهداری شود. بهتر است از محیط آماده شده به صورت تازه استفاده شود.

Ⅲ. اصول محیط کشت برد پارکر آگار

محیط کشت برد پارکر آگار حاوی کازئین پپتون، عصاره گوشت گاو و عصاره مخمر به عنوان منابع نیتروژن، کربن، گوگرد، ویتامین ها و عناصر کمیاب است.

  • سدیم پیروات: رشد استافیلوکوکوس اورئوس را بدون از بین بردن گزینش پذیری محیط تحریک می کند.
  • زرده تخم مرغ: نه تنها غنی‌سازی می‌شود، استافیلوکوک‌هایی که حاوی لسیتیناز هستند، زرده تخم‌مرغ (لیپولیز) را تجزیه می‌کنند و نواحی شفافی در اطراف کلنی‌ها ایجاد می‌کنند.
  • افزودنی تلوریت: تقریباً 100٪ استافیلوکوک های کواگولاز مثبت قادر به کاهش تلوریت هستند که برای سویه های شفاف کننده زرده تخم مرغ سمی است که کلنی های سیاه تولید می کند.
  • گلیسین و کلرید لیتیوم: دارای اثر مهاری در برابر ارگانیسم‌هایی غیر از استافیلوکوکوس اورئوس هستند.
  • افزودن اختیاری سولفامتازین پس از اتوکلاو، مهار تقریباً تمام پروتئوس را تضمین می کند.

برد پارکر آگار همچنین می تواند برای تشخیص فعالیت کواگولاز با افزودن فیبرینوژن پلاسما استفاده شود.

محیط کشت برد پارک آگار

Ⅳ. تفسیر

– استافیلوکوکوس اورئوس با تشکیل کلنی های سیاه، براق و محدب مشخص می شود که توسط هاله روشن زرده تخم مرغ احاطه شده اند. استافیلوکوک های کواگولاز منفی تقریباً به طور کامل مهار می شوند و با این حال، اگر کشت ظاهر شود، مناطق نازک شدن وجود ندارد.

– اصولاً سایر میکروارگانیسم ها مهار می شوند. با این حال، می توان کلنی های قهوه ای یا سبز رنگ میکروکوکس، کلنی های سفید مخمر، کلنی های قهوه ای باسیلوس یا پروتئوس را مشاهده کرد.

مطالب مفید:

کیمیا زیست گستر نوین” در راستای ارتقاء تولیدات و سطح علمی کشور مبادرت به واردات و توزیع مواد شیمیایی و مصرفی آزمایشگاهی کرده است. هدف مجموعه ما تأمين مواد و تجهيزات مورد نياز در بخش هاى مختلف آزمايشگاهى، تحقيقاتى، بيمارستانى، صنعتى و … مي باشد.