نیویورک سیتی آگار : ترکیبات، اصول، تهیه، نتایج و کاربرد

محیط پایه NYC Agar در اصل توسط Fauer، Weisburd و Wilson در وزارت بهداشت شهر نیویورک برای جداسازی انتخابی گونه‌های بیماری‌زا نایسریا از نمونه‌های بالینی ساخته‌شد. محیط NYC که عمدتاً برای جداسازی نایسریاهای بیماری زا طراحی شده‌است، همچنین به آسانی از رشد مایکوپلاسماهای کلنی بزرگ و مایکوپلاسماهای T (اوریاپلاسما) پشتیبانی می کند. این یک محیط شفاف، بسیار انتخابی است که امکان مشاهده مستقیم، میکروسکوپی و شناسایی احتمالی مایکوپلاسماها و همچنین نایسریا گونوره را فراهم می کند.

نیویورک سیتی آگار

ترکیبات محیط کشت نیویورک سیتی آگار

اجزامیزان
پروتئوز پپتون15
نشاسته ذرت1
گلوکز5
سدیم کلرید5
دی پتاسیم هیدروژن فسفات4
پتاسیم دی هیدروژن فسفات1
آگار20
pH نهایی (در 25 درجه سانتیگراد) 0.2±7.4

اصول محیط کشت

NYC آگار یک محیط شفاف است که از پپتون، نشاسته ذرت پایه آگار بافر شده با فسفات و مکمل با پلاسمای اسب، هموگلوبین اسب، دکستروز، اتولیز مخمر و برخی آنتی بیوتیک ها تشکیل شده است. پروتئوز پپتون سرشار از پروتئوز، پپتون و اسیدهای آمینه آزاد است که مواد مغذی را برای رشد باکتری فراهم می کند.

فسفات محیط را بافر می کند. نشاسته متابولیت های سمی تولید‌شده توسط نایسریا را خنثی می کند. کلرید سدیم الکترولیت های ضروری را برای حفظ تعادل اسمزی فراهم می کند و در نتیجه یکپارچگی سلول ها را حفظ می کند.

مکمل انتخابی اضافه شده حاوی آنتی بیوتیک وانکومایسین است که باکتری های گرم مثبت را مهار می کند، کولیستین که باسیل های گرم منفی از جمله گونه سودوموناس را مهار می کند، نیستاتین رشد مخمر را سرکوب می کند و تری متوپریم لاکتات از ازدحام گونه های پروتئوس جلوگیری می کند.

ترکیب تری متوپریم و کولیستین به طور هم افزایی در برابر باسیل های گرم منفی عمل می کند. خون اسب لیز شده، سرم اسب، دیالیز مخمر غنی‌سازی‌هایی هستند که امکان بازیابی مجلل گونه‌های بیماری‌زا نایسریا را فراهم می‌کنند.

مکمل autolysate مخمر نیاز CO2 مورد نیاز برای افزایش رشد نایسریا را برآورده می کند. مخمر حاوی اگزالواستیک اسید است که توسط گونوکوک ها متابولیزه می شود تا CO2 کافی برای رشد گونوکوک های کپنوفیل تولید کند. همچنین، حضور اتولیز مخمر، فاز تاخیری رشد نایسریا را کاهش می‌دهد، بنابراین هم اندازه و هم تعداد کلنی‌ها را افزایش می‌دهد.

تهیه محیط نیویورک سیتی آگار

  1. 25.50 گرم را در 320 میلی لیتر آب مقطر معلق کنید.
  2. حرارت دهید تا به جوش آید تا محیط کاملا حل شود.
  3. با اتوکلاو کردن با فشار 15 پوند (121 درجه سانتیگراد) به مدت 15 دقیقه استریل کنید. از گرمای بیش از حد خودداری کنید.
  4. تا دمای 50-45 درجه سانتیگراد خنک کنید و 100 میلی لیتر گلبول های خون اسب رسوب داده شده و 60 میلی لیتر پلاسمای اسب سیتراته را به همراه محتویات هیدراته شده از 1 ویال مکمل NYC و 1 ویال مکمل مخمر اتولیز به آن اضافه کنید.
  5. خوب مخلوط کنید و در صفحات پتری استریل بریزید.

نتایج NYC Agar

نیویورک سیتی آگار
  1. Neisseria gonorrhoeae: کوچک (0.5-1.0 میلی متر)، خاکستری مایل به سفید تا بی رنگ، کلنی های مخاطی.
  2. نایسریا مننژیتیدیس: کلونی های مخاطی بزرگ، بی رنگ تا خاکستری متمایل به آبی

موارد استفاده از آگار شهر نیویورک

  1. محیط نیویورک سیتی آگار (NYC) یک محیط انتخابی غنی شده است که برای جداسازی و کشت گونه های بیماری زا نایسریا استفاده می شود.
  2. در برنامه های غربالگری سوزاک و در تشخیص عفونت های فعال یا بدون علامت مایکوپلاسما مفید است.
  3. این محیط می تواند در تعیین فراوانی ارتباط مایکوپلاسما با عفونت دستگاه ادراری-تناسلی ارزشمند باشد.
  4. همچنین از رشد مایکوپلاسماهای تناسلی (Mycoplasma hominis و Ureaplasma urealyticum) پشتیبانی می کند.

محدودیت های نیویورک سیتی آگار

  • توصیه می شود برای شناسایی کامل آزمایشات بیوشیمیایی، ایمونولوژیک، مولکولی و طیف سنجی جرمی روی کلنی های حاصل از کشت خالص انجام شود.
  • برخی از سویه های نایسریا گونوره با غلظت وانکومایسین در محیط های انتخابی مهار می شوند، بنابراین افزودن شکلات آگار غیرانتخابی به ویژه در موارد مشکوک که کشت منفی یا برای نمونه های استریل هستند توصیه می شود.

مطالب مفید:

درحال حاضر مجموعه کیمیا زیست گستر نوین قادر به ارائه انواع مواد اولیه با گریدهای غذایی، دارویی، آرایشی، بهداشتی و صنعتی در حجم های بالا و کیفیت عالی از تولید کننده های معتبر می باشد. درصورت نیاز می توانید درخواست خود را با ما درمیان گذاشته تا در سریعترین زمان ممکن اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهیم.