محیط کشت سلول

محیط کشت سلول

محیط کشت مخصوص سلول های جانوری عموماً از دو بخش عمده تشکیل شده: محیط کشت پایه (Basal Media) و سرم. برخی اوقات برای رشد رده های سلولی خاص، مواد مغذی (Supplements) مخصوصی نيز مورد نیاز است.

محیط کشت پایه / Basel Media

محیط کشت پایه (Basal Media) شرايطى را فراهم می كند تا سلول ها بتوانند درون آن محیط و در pH مناسب رشد کنند. انواع محیط های پایه نسبت به ترکیباتی که دربرمی گیرند با هم تفاوت داشته و برای کشت هر رده سلولی انواع خاصی از آن به کار گرفته می شود.

محیط کشت پایه داراى یک سیستم بافری جهت ثابت نگه داشتن pH و همچنین معرف رنگی (Phenol Red) جهت نشان دادن تغییرات pH است.

سیستم بافری محیط کشت پایه جهت حفظ تعادل نیاز به حضور کربن دی اکسید کربن داشته و به کمک آن سیستم کربنات/بیکربنات را شکل می دهد.

سرم / Serum

سرم ها نیز شامل انواع مواد غذایی مانند پروتئین ها، ویتامین ها و فاکتورهای رشد می باشند. عموماً در کشت سلول های جانوری از سرم جنین گاوی (FBS) استفاده می شود.

سرم جنین گاوی (FBS)نسبت به سایر سرم ها غنی تر بوده و فاکتورهای رشد بیشتری را دارا می باشد. همچنين سرم جنین گاوی (FBS) ایمونوگلوبین های کمتری را در خود دارد.

سرم نیز به نوبه خود سیستم بافری محیط کشت پایه را تقویت نموده و از تغییرات pH جلوگیری می کند. مواد مغذی (Supplements) نیز در شرایط خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی اوقات رده های سلولی خاص جهت رشد علاوه بر ترکیبات و مواد غذایی موجود در محیط کشت پایه و سرم، نیاز به ترکیبات خاصی دارد که درون محیط کشت کامل وجود ندارد. در چنین مواردی بسته به ماده مغذی مورد نیاز، ماده مغذی تهیه و به محیط کشت کامل اضافه می گردد.

انواع محیط های پر کاربرد در کشت سلول شامل DMEM,MEM و RPMI-1640 است.

انتخاب هرکدام از این محیط کشت ها برای کاربر بستگی به به نوع cell line و شرایط آزمایشگاه دارد .محیط کشت DMEM محیطى روتین است كه برای كشت اکثر سلولها استفاده میشود.
DMEM محیط کشت پایه برای رشد بسیاری از سلولها مانند فیبروبلاست اولیه، سلول های عصبی، گلیال، عضلانی و سلول های سرطانی است.
فرمولاسیون پایه DMEM به صورت (low glucose (1 g/l است ولی اغلب به صورت (high glucose (4.5 g/l استفاده می شود وبه دو گروه تقسیم میشود.

DMEM, high glucose,no glutamine

DMEM, low glucose,no glutamine

کاربرد محیط های کشت DMEM در کشت سلول هایی است مانند cancer cell line ,HEK 293 T cells است.

محیط کشت RPMI-1640 مناسب برای رشد سلولهای لنفوسیت و مونوسیت های خون محیطی است.

دارای میزان بالایی گلوتاتیون، ویتامین های بیوتین، B12 و aminobenzoic acid PABA است که در محیط های کشت DMEM و MEM وجود ندارد.

محیط کشت بسیارغنی شده برای تکثیر و تراکم بالای سلولها است. محیط کشت RPMI 1640 فرم اصلاح یافته DMEM است و در مقایسه با آن اسیدهای آمینه، ویتامین ها و نمک های معدنی بیشتری دارد.

کیمیا زیست گستر نوین” در راستای ارتقاء تولیدات و سطح علمی کشور مبادرت به واردات و توزیع مواد شیمیایی و مصرفی آزمایشگاهی کرده است. هدف مجموعه ما تأمين مواد و تجهيزات مورد نياز در بخش هاى مختلف آزمايشگاهى، تحقيقاتى، بيمارستانى، صنعتى و … مي باشد.

مطالب مفید: