کروموزوم و کروماتید

کروموزوم و کروماتید

ژنتیک مطالعه وراثت در موجودات زنده است. یکی از موضوعات بسیار مهم در ژنتیک، مطالعه ماده ژنتیکی، DNA است.

به دلیل کاربرد آنها، دو اصطلاح “کروموزوم” و “کروماتید” اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. اگرچه این ساختارهای بیولوژیکی برای اطلاعات ژنتیکی در نگاه اول یکسان به نظر می رسند، در واقع موجودات یکسانی نیستند.

تفاوت آنها چگونه است؟ بیایید تفاوت بین کروموزوم و کروماتید را در زیر با جزئیات بررسی کنیم.

کروموزوم چیست؟

کروموزوم برگرفته از کلمات یونانی “chroma” و “soma” که به ترتیب به معنای “رنگ” و “بدن” هستند، ساختاری مارپیچ مانند است که حاوی مواد ژنتیکی موجودات است. chromosome شکل متراکم کروماتین است که به نوبه خود از اسید دئوکسی ریبونوکلئیک (همچنین به عنوان DNA شناخته می شود) و پروتئین هایی به نام هیستون ساخته شده است.

بسته به نوع ارگانیسم، تعداد کروموزوم ها متفاوت است. برخی از موجودات فقط می توانند یک کروموزوم داشته باشند در حالی که برخی از موجودات می توانند تا صدها کروموزوم داشته باشند!

  • ماده ژنتیکی موجودات پروکاریوتی در یک کروموزوم وجود دارد، در حالی که موجودات یوکاریوتی دارای کروموزوم های متعدد هستند. [مثال: مورچه جک جامپر (مورچه سمی بومی استرالیا) دارای 1 کروموزوم است. پروانه آبی اطلس (که در شمال آفریقا یافت می شود) دارای 448-452 کروموزوم است].
  • در انسان، کروموزوم‌های هر سلول بدن جفت‌های یکسانی دارند، به جز کروموزوم‌های جنسی X و Y. کروموزوم X کروموزوم نسبتاً بزرگ‌تر است و همچنین ژن‌های بیشتری در آن وجود دارد که باعث می‌شود ژن‌ها غالب‌تر باشند. از سوی دیگر، کروموزوم Y مسئول نشان دادن “مرد بودن” و بروز صفات جنسی مردانه است.

کروماتید چیست؟

طبق تعریف، کروماتید یکی از دو جزء یکسانی است که یک کروموزوم را تشکیل می‌دهند. به این ترتیب، گفته می شود که کروموزوم از کروماتیدهای خواهر یکسان تشکیل شده است.

  • کروماتیدها (خواهر) پس از متراکم شدن کروماتین در طول متافاز تشکیل می شوند. سپس این ساختارها در ناحیه مرکزی توسط ساختاری به نام سانترومر به یکدیگر متصل می شوند. اندکی پس از آن، این کروماتیدهای خواهر در حین حرکت آنافاز به سمت قطب های مخالف سلول جدا می شوند.
  • توجه به این نکته مهم است که کروماتیدها را نمی توان به عنوان “خواهر” در نظر گرفت مگر اینکه توسط سانترومر کنار هم نگه داشته شوند.
  • در طول شروع تقسیم سلولی، هدف تشکیل سلول هایی است که هم قادر به عملکرد و هم تولید مثل باشند. کروماتید ساختاری است که تضمین می کند که این فرآیند به درستی انجام می شود.

تفاوت بین کروموزوم و کروماتید

جدول زیر تفاوت های عمده این دو را از نظر ساختار و عملکرد خلاصه می کند.

ویزگیکروموزومکروماتید
رخداددر طول چرخه زندگی سلول رخ می دهد.تنها زمانی ایجاد می شود که سلول دچار میتوز یا میوز شود.
ساختارDNA محکم بسته بندی شده است.DNA بدون پیچ
کپی دقیق از یکدیگر؟خیر. کروموزوم های همولوگ می توانند اشکال مختلفی از صفت داشته باشند. یک کپی از ژن از هر والدین می آید.بله، هر کروماتید خواهر یک کپی دقیق از یکدیگر است.
تکراری؟بلهخیر
سانترومر دارد؟بلههیچکدام (اما، کروماتیدهای خواهر دارای سانترومر هستند).
عملکردحامل مواد ژنتیکی است.سلول ها را قادر می سازد تا تکثیر شوند.
سنتز ماکرومولکولDNA استفاده نمی شود.DNA استفاده می شود.

کروموزوم ها و کروماتید ها زیست‌شناسی منحصربه‌فردی را به دست آورده‌اند که بر اثر تکامل در طول زمان شکل گرفته است. مطالعه این تفاوت ها بینش بیشتری را نه تنها در مورد تکامل، بلکه از پیامدهای ناشی از این فرآیند به دست می دهد.

درحال حاضر مجموعه کیمیا زیست گستر نوین قادر به ارائه انواع مواد اولیه با گریدهای غذایی، دارویی، آرایشی، بهداشتی و صنعتی در حجم های بالا و کیفیت عالی از تولید کننده های معتبر می باشد. درصورت نیاز می توانید درخواست خود را با ما درمیان گذاشته تا در سریعترین زمان ممکن اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهیم.