روش های فیزیکی استریلیزاسیون

روش های فیزیکی استریلیزاسیون به سه روش انجام می شود: گرما، فیلتراسیون و تشعشع

عقیم سازی یا استریلیزاسیون چیست؟

استریلیزاسیون حذف کامل میکروارگانیسم ها از یک شی یا سطوح است.

عقیم سازی زمانی حاصل می شود که میکروارگانیسم ها به مدت کافی و در شرایط بهینه در معرض عوامل ضد میکروبی قرار گیرند.

روش های فیزیکی استریلیزاسیون

استریلیزاسیون حرارتی

استریلیزاسیون حرارتی موثرترین و پرکاربردترین روش استریل‌سازی است. در این روش فعالیت باکتری‌کشی از طریق تخریب آنزیم‌ها و سایر اجزای ضروری سلولی انجام می‌شود. اثرات استریلیزاسیون حرارتی در حالت کاملا هیدراته انجام می شود. در این حالت به دلیل حرارت ورودی کمتر، با دمای پایین و زمان کمتر، در شرایط رطوبت بالا که واکنش های دناتوراسیون و هیدرولیز غالب هستند، به جای در حالت خشک که اکسیداتیو است، سریعتر رخ می دهد.

استریلیزاسیون با حرارت مرطوب

  • استریلیزاسیون با حرارت مرطوب یکی از موثرترین روش های استریلیزاسیون است. در این روش بخار تحت فشار به عنوان یک عامل باکتری کش عمل می کند.
  • استریلیزاسیون با حرارت مرطوب معمولاً شامل استفاده از بخار در دماهای بین 121 تا 134 درجه سانتیگراد است.
  • فشار بالا نقطه جوش آب را افزایش می دهد و در نتیجه به دستیابی به دمای بالاتر برای استریل کردن کمک می کند.

فشار بالا همچنین نفوذ سریع گرما به قسمت های عمیق تر مواد را تسهیل می کند. رطوبت موجود در بخار باعث انعقاد پروتئین ها می شود و باعث از دست دادن غیر قابل برگشت عملکرد و فعالیت میکروب ها می شود. چرخه های زمانی کوتاه-دمای بالا نه تنها اغلب منجر به تخریب کسری کمتر می شود، بلکه مزیت دستیابی به سطوح بالاتر تضمین عقیمی را به دلیل عوامل غیرفعال سازی مهم تر نیز فراهم می کند.

متداول‌ترین چرخه‌های استاندارد دما-زمان برای نمونه‌های متخلخل بالینی (مانند پانسمان‌های جراحی) و مایعات بطری‌شده به ترتیب 134 درجه سانتی‌گراد برای 3 دقیقه و 121 درجه سانتی‌گراد برای 15 دقیقه است.

اتوکلاو

دستگاهی است که بر اساس اصل استریل کردن حرارت مرطوب از طریق تولید بخار تحت فشار کار می کند. در این روش میکروارگانیسم‌ها با انعقاد پروتئین‌هایشان از بین می‌روند. این روش بسیار مؤثرتر از عقیم‌سازی حرارت خشک است که در آن میکروب‌ها از طریق اکسیداسیون از بین می‌روند. در بخش های دارویی و پزشکی، علاوه بر فرآوری اقلام آلوده، در استریل کردن پانسمان ها، ورق ها، تجهیزات جراحی و تشخیصی، ظروف و تزریقات آبی استفاده می شود.

گرمای مرطوب را می توان در استریل کردن در دماهای مختلف استفاده کرد:

در دمای زیر 100 درجه سانتیگراد

روش استریلیزاسیون در دمای کمتر از 100 درجه سانتیگراد شامل پاستوریزاسیون است.

در این فرآیند با قرار دادن شیر در دمای 63 درجه سانتیگراد به مدت 30 دقیقه (روش نگهدارنده) یا 73 درجه سانتیگراد به مدت 20 ثانیه (روش فلاش) همه میکروبهای غیراسپور ساز در شیر از بین می روند.

با این حال، در پاستوریزاسیون، همه موجودات بیماری زا از بین نمی روند. اصل پاستوریزاسیون کاهش لگاریتمی تعداد میکروب های زنده است به طوری که دیگر نمی توانند باعث بیماری شوند. تمام باکتری های مزوفیل غیر اسپور را می توان با قرار گرفتن در معرض حرارت مرطوب در دمای 60 درجه سانتیگراد به مدت نیم ساعت از بین برد، به استثنای برخی از موجودات که به چرخه های دما-زمان متفاوتی نیاز دارند.

شیر بالاتر از نقطه جوش حرارت نمی‌یابد زیرا ممکن است شیر ​​منجمد شود و ارزش غذایی آن از بین برود. علاوه بر شیر، سایر مایعات و تجهیزات مانند واکسن های باکتری های غیر اسپور نیز در دمای 60 درجه سانتی گراد به مدت 1 ساعت در حمام های آب مخصوص پاستوریزه می شوند. به طور مشابه، سرم و مایعات بدن با پروتئین های قابل انعقاد نیز در دمای 56 درجه سانتی گراد به مدت 1 ساعت در حمام آب استریل می شوند.

در دمای 100 درجه سانتیگراد

جوشاندن در 100 درجه سانتیگراد یک روش استریلیزاسیون با حرارت مرطوب است که عقیمی کامل را تضمین نمی کند، اما برای حذف میکروب های رویشی بیماری زا و برخی از هاگ ها کافی است. در این حالت مواردی که قرار است استریل شوند به مدت 30-40 دقیقه در آب مقطر در حال جوش غوطه ور می شوند.آب مقطر ترجیح داده می شود زیرا آب سخت ممکن است منجر به تشکیل لایه ای از نمک های کلسیم بر روی ابزار شود.

Tyndallization روشی است که برای استریل کردن محیط با شکر و ژلاتین در دمای 100 درجه سانتیگراد به مدت 30 دقیقه در سه روز متوالی استفاده می شود تا شکری که ممکن است در دمای بالاتر تجزیه شود حفظ شود. گرمای مرطوب در 100 درجه سانتیگراد برای ظروف آلوده، ملافه ها، پیپت ها و سایر ابزارهایی که کثیف یا آلوده نیستند و همچنین برای اشیایی که به دما حساس هستند قابل استفاده است.

در دمای بالای 100 درجه سانتیگراد

استریلیزاسیون با حرارت مرطوب بالای 100 درجه سانتیگراد شامل استریل کردن با بخار تحت فشار است. آب معمولاً در دمای 100 درجه سانتیگراد تحت فشار اتمسفر معمولی (760 میلی متر جیوه) می جوشد. اما در صورت افزایش فشار، نقطه جوش آب افزایش می یابد. این اصل در اتوکلاو استفاده می شود که در آن آب در دمای 121 درجه سانتی گراد با فشار 15 psi یا 775 میلی متر جیوه به جوش می آید. در نتیجه بخار تحت فشار قدرت نفوذ بالاتری دارد. هنگامی که این بخار با سطح تماس پیدا می کند، با انتشار گرمای نهان، میکروب ها را از بین می برد.

مایع تغلیظ شده کشتن مرطوب میکروب ها را تضمین می کند. اتوکلاوها برای استریل کردن ابزار آلوده همراه با محیط های کشت مختلف استفاده می شود زیرا عقیمی کامل را تضمین می کند.

استریلیزاسیون با حرارت خشک

استریلیزاسیون خشک فرآیند حذف میکروارگانیسم ها با اعمال حرارت بدون رطوبت است که برای مواد حساس به رطوبت مناسب است. فرآیند استریلیزاسیون حرارت خشک بر اساس اصل هدایت است. یعنی گرما توسط سطح بیرونی یک ماده جذب می شود و سپس به لایه بعدی منتقل می شود. در نهایت، کل آیتم به دمای مناسب مورد نیاز برای دستیابی به عقیم سازی می رسد.

گرمای خشک بدون رطوبت، میکروارگانیسم ها را با دناتوره شدن پروتئین ها از بین می برد و همچنین پروتئین ها را در بسیاری از موجودات لیز می کند، باعث آسیب رادیکال های آزاد اکسیداتیو می شود، باعث خشک شدن سلول ها می شود و حتی می تواند مانند سوزاندن آنها را به خاکستر بسوزاند. استریلیزاسیون با حرارت خشک برای استریل کردن موادی استفاده می شود که به دلایل متعددی با استریل کردن گرمای مرطوب استریل کردن آنها دشوار است.

کاربرد استریلیزاسیون با حرارت خشک

موادی مانند روغن، پودر و محصولات مرتبط را نمی توان با حرارت مرطوب استریل کرد زیرا رطوبت نمی تواند به قسمت های عمیق تر مواد روغنی نفوذ کند و پودرها در اثر رطوبت از بین می روند. به طور مشابه، تجهیزات آزمایشگاهی مانند ظروف پتری و پیپت‌ها به دلیل مشکل نفوذ، استریل شدن توسط گرمای مرطوب چالش برانگیز هستند.

اثرات کشنده گرمای خشک بر میکروارگانیسم ها در درجه اول به دلیل فرآیندهای اکسیداتیو است که در مقایسه با آسیب هیدرولیتیکی ناشی از قرار گرفتن در معرض بخار در استریلیزاسیون گرمای مرطوب کمتر موثر هستند. بنابراین، در استریلیزاسیون حرارت خشک معمولاً دماهای بالاتری در محدوده 160 تا 180 درجه سانتیگراد استفاده می شود و همچنین بسته به دمای استفاده شده به زمان قرار گرفتن در معرض حداکثر 2 ساعت نیاز دارد.

این اصل در ابزارهایی مانند کوره هوای گرم و سوزاندن استفاده می شود که هوای بسیار گرم و بدون رطوبت تولید می کند. کاربرد صنعتی اولیه استریلیزاسیون با حرارت خشک در استریل کردن بطری های شیشه ای است که باید به صورت آسپتیک پر شوند. علاوه بر این که این روش به سطح اطمینان کافی از عقیمی دست می یابد، این روش اندوتوکسین های باکتریایی را نیز از بین می برد (که محصول باکتری های گرم منفی هستند که به آنها پیروژن نیز می گویند و در صورت تزریق به بدن باعث تب می شوند) که از بین بردن آنها دشوار است.

انواع مختلف استریلیزاسیون با حرارت خشک
روش های فیزیکی استریلیزاسیون

حرارت قرمز

استریلیزاسیون با حرارت قرمز فرآیند استریل کردن فوری است که با نگه داشتن ابزار در شعله Bunsen تا زمانی که قرمز شوند. این روش مبتنی بر استریل کردن حرارت خشک است که معمولاً برای استریل کردن ابزارهایی مانند لوپ تلقیح، سیم‌ها و نقاط فورسپس استفاده می‌شود. این فرآیند عقیم سازی موثر را تضمین می کند. با این حال، فقط محدود به موادی است که می توانند حرارت را تا قرمز شدن در شعله تحمل کنند.

شعله ور

شعله ور نوعی استریلیزاسیون خشک است که شامل قرار گرفتن اجسام فلزی در معرض شعله برای مدتی است که در آن شعله میکروب ها و سایر گرد و غبار موجود در ابزار را می سوزاند. در صورت شعله ور شدن، ابزار را قبل از سوزاندن در شعله گاز در الکل یا الکل فرو می برند.

این فرآیند عقیمی را تضمین نمی کند و به اندازه استریلیزاسیون قرمز داغ موثر نیست.

سوزاندن

سوزاندن فرآیند عقیم سازی همراه با کاهش قابل توجه حجم زباله است. معمولاً در خلال دفع نهایی بیمارستان یا سایر باقیمانده ها انجام می شود. ضایعات حرارت داده می شوند تا تبدیل به خاکستر شوند و بعداً دور ریخته می شوند. این فرآیند در دستگاهی به نام زباله سوز انجام می شود.

اشعه مادون قرمز

تشعشعات فروسرخ (IR) یک روش استریلیزاسیون حرارتی است که در آن تابش جذب شده و سپس به انرژی گرمایی تبدیل می شود. برای این منظور از یک تونل حاوی منبع IR استفاده می شود. ابزار و ظروف شیشه ای که قرار است استریل شوند در یک سینی نگهداری می شوند و سپس از طریق تونل روی تسمه نقاله عبور داده می شوند و با سرعت کنترل شده حرکت می کنند.

در طی این حرکت، ابزارها در معرض تابش قرار می گیرند که در نتیجه دمایی در حدود 180 درجه سانتیگراد برای حدود 17 دقیقه ایجاد می شود. IR برای استریل کردن انبوه اقلام بسته بندی شده مانند سرنگ و کاتتر قابل استفاده است.

فر با هوای گرم

فر با هوای گرم روشی برای استریل کردن حرارت خشک است که امکان استریل کردن اشیایی را که با حرارت مرطوب نمی توانند استریل شوند، می دهد. از اصل رسانایی استفاده می کند که در آن گرما ابتدا توسط سطح بیرونی جذب شده و سپس به لایه داخلی منتقل می شود.

یک اجاق هوای گرم شامل یک محفظه عایق است که شامل یک فن، ترموکوپل، سنسور دما، قفسه ها و کنترل های قفل درب است. معمولاً دماها و زمان مورد استفاده کوره های هوای گرم برای استریل کردن مواد 170 درجه سانتیگراد برای 30 دقیقه، 160 درجه سانتیگراد برای 60 دقیقه و 150 درجه سانتیگراد برای 150 دقیقه است.

این کوره ها در استریل کردن ظروف شیشه ای، صفحات پتری و حتی نمونه های پودری کاربرد دارند.

فیلتراسیون

فرآیند فیلتراسیون در بین تکنیک‌های استریل‌سازی منحصربه‌فرد است، زیرا میکروارگانیسم‌ها را به جای از بین بردن، حذف می‌کند. علاوه بر این، می تواند از عبور ذرات زنده و غیرقابل زنده جلوگیری کند و بنابراین می تواند برای شفاف سازی و استریل کردن مایعات و گازها استفاده شود.

مکانیسم های اولیه درگیر در فیلتراسیون عبارتند از الک کردن، جذب سطحی و به دام انداختن درون ماتریس مواد فیلتر. فیلتراسیون از فیلترهای غشایی استفاده می کند که دارای منافذ ریز هستند که به مایع اجازه عبور می دهد اما از عبور ذرات بزرگتر مانند باکتری ها از فیلتر جلوگیری می کند. بنابراین، هرچه منافذ کوچکتر باشد، فیلتر احتمال بیشتری دارد که چیزهای بیشتری از آن عبور نکند.

انواع خاصی از فیلترها (فیلترهای غشایی) نیز نقش اساسی در آزمایش عقیمی دارند، جایی که می توان از آنها برای به دام انداختن و تغلیظ ارگانیسم های آلوده از محلول های تحت آزمایش استفاده کرد. این فیلترها سپس در یک محیط غذایی مایع قرار می گیرند و برای تشویق رشد و کدورت انکوبه می شوند. کاربرد اصلی فیلترهای ضدعفونی کننده، درمان تزریقات حساس به حرارت و محلول های چشمی، محصولات بیولوژیکی، هوا و سایر گازها برای تامین مناطق آسپتیک است. آنها همچنین ممکن است در کاربردهای صنعتی مورد نیاز باشند، جایی که آنها بخشی از سیستم های تهویه در تخمیرها، سانتریفیوژها، اتوکلاوها و خشک کن های انجمادی می شوند.

روش های فیزیکی استریلیزاسیون

فیلتراسیون عقیم سازی مایعات

فیلترهای غشایی، به شکل دیسک، می‌توانند در نگهدارنده‌های فیلتر تحت فشار برای نصب سرنگ و دستگاه‌های برج فیلتر خلاء با استفاده در خط برای فیلتر کردن مایع مونتاژ شوند. فیلتراسیون تحت فشار عموماً مناسب ترین در نظر گرفته می شود، زیرا پر کردن با نرخ جریان بالا به طور مستقیم به ظروف نهایی بدون مشکل کف کردن، تبخیر حلال یا نشت هوا امکان پذیر است. فیلترهای غشایی اغلب در ترکیب با یک پیش فیلتر عمقی فایبرگلاس درجه یک برای بهبود ظرفیت رسیدگی به خاک استفاده می شوند.

فیلتراسیون عقیم سازی گازها

فیلترهای مورد استفاده برای این کار عموماً از ورقه های چین دار ریز الیاف شیشه تشکیل شده است که توسط ورقه های موجدار کاغذ کرافت یا آلومینیوم که در کانال ها، پانل های دیواری یا سقفی، یا کابینت های جریان هوای آرام به کار می روند، جدا شده و حمایت می شوند.

این فیلترهای هوای ذرات با راندمان بالا (HEPA) می توانند تا 99.997 درصد از ذرات با قطر بیش از 0.3 میلی متر را حذف کنند و بنابراین به عنوان فیلتر عمق عمل می کنند. در عمل، راندمان حذف میکروارگانیسم آنها بهتر است زیرا اکثر باکتری ها مرتبط با ذرات گرد و غبار هستند.

از دیگر کاربردهای فیلترها می توان به استریل کردن هوای تهویه یا جابجایی در بافت و کشت میکروبیولوژیکی (فیلترهای کربنی و فیلترهای غشایی آبگریز) اشاره کرد. ضد آلودگی هوا در ونتیلاتورهای مکانیکی (فیلترهای فیبر شیشه ای)؛ تصفیه هوای خروجی از کابینت های ایمنی میکروبیولوژیکی (فیلترهای HEPA)؛ و شفاف سازی و استریل کردن گازهای پزشکی (فیلترهای عمقی پشم شیشه و فیلترهای غشایی آبگریز).

تشعشع

تابش فرآیند قرار دادن سطوح و اشیاء در معرض انواع مختلف تشعشع برای استریل کردن است. به طور عمده از تشعشعات الکترومغناطیسی برای عقیم سازی استفاده می شود. هدف اصلی برای این تابش ها DNA میکروبی در نظر گرفته می شود، جایی که آسیب در نتیجه یونیزاسیون و تولید رادیکال های آزاد (اشعه گاما و الکترون ها) یا تحریک (نور UV) رخ می دهد.

اشعه ماوراء بنفش (غیر یونیزان)

اشعه ماوراء بنفش شامل پرتوهای نوری از 150-3900 Å است که 2600 Å بالاترین اثر باکتری کشی را دارد. امواج غیریونیزان قدرت نفوذ بسیار کمی دارند، بنابراین میکروارگانیسم‌های تنها در سطح از بین می‌روند. پس از قرار گرفتن در معرض، این امواج توسط بسیاری از مواد، به ویژه اسیدهای نوکلئیک جذب می شوند.

در نتیجه امواج باعث تشکیل دیمرهای پیریمیدین می شوند که باعث خطا در همانندسازی DNA و مرگ میکروب ها در اثر جهش می شود. اشعه ماوراء بنفش به دلیل نفوذپذیری ضعیف آن در مواد بسته بندی معمولی برای استریل کردن اشکال دارویی نامناسب است. با این حال، در استریل کردن هوا، برای استریل کردن سطح مناطق کار آسپتیک و تصفیه آب درجه تولید استفاده می شود.

تابش یونیزه کننده

پرتوهای اشعه ایکس و گاما پرتوهای یونیزه کننده رایج برای عقیم سازی هستند. این تشعشعات پر انرژی هستند که باعث یونیزه شدن مواد مختلف همراه با آب می شوند. یونیزاسیون منجر به تشکیل تعداد زیادی متابولیت سمی O2 مانند رادیکال هیدروکسیل، یون سوپراکسید و H2O2 از طریق یونیزاسیون آب می شود.

این متابولیت ها عوامل بسیار اکسید کننده هستند و با اکسید کردن اجزای مختلف سلولی میکروارگانیسم ها را از بین می برند. با تشعشعات یونیزان، مقاومت میکروبی با وجود رطوبت یا اکسیژن محلول (در نتیجه افزایش تولید رادیکال های آزاد) و همچنین با افزایش دما کاهش می یابد. استریلیزاسیون پرتو به طور کلی در معرض مواردی در حالت خشک قرار می گیرد که شامل ابزار جراحی، بخیه ها، پروتزها، پمادهای با دوز واحد، سرنگ های پلاستیکی و محصولات دارویی خشک می شود.

امواج صوتی (سونیک) ارتعاش

امواج صوتی را می توان به عنوان عوامل ضد باکتری استفاده کرد. از امواج فراصوت (معمولاً از 20 تا 40 کیلوهرتز) برای ارتعاش مایع استفاده می کنند. اولتراسوند را می توان فقط با آب استفاده کرد. اما استفاده از یک حلال مناسب برای شیئی که باید تمیز شود، اثر را افزایش می دهد. توضیح فعالیت ضد باکتریایی امواج صوتی موجود در هوا بر اساس تبدیل احتمالی انرژی صوتی به گرما است.

تأثیر صدای معلق در هوا با محیط متفاوت است زیرا جذب انرژی صوتی تا حد زیادی تحت تأثیر ماهیت محیطی است که از طریق آن منتقل می شود.

همانطور که امواج صوتی از طریق محلول شوینده منتشر می شود، این امواج اولتراسونیک نیروهای کششی و فشاری متناوب را ایجاد می کند که نوسان می کند و این نیروهای نوسانی باعث ایجاد میلیون ها حفره به اندازه میکروسکوپی در محلول شوینده می شود.
هنگامی که این حفره ها به حداکثر اندازه می رسند، این حفره ها به شدت فرو می ریزند و باعث ایجاد حفره های زیر میکروسکوپی می شوند که باعث ایجاد امواج شوک هیدرولیکی با انرژی بالا می شوند.

این امواج ضربه ای که ممکن است به دمای 10000 درجه فارنهایت و فشار هیدرودینامیکی به 10000 PSI برسد، میکروارگانیسم ها و سایر زباله های چسبنده را حتی از غیرقابل دسترس ترین سطوح یک ابزار آلوده به طور فیزیکی شل می کند و حذف می کند. فعالیت ضد باکتریایی امواج صوتی موجود در هوا مستقیماً با شدت صدا، دوره تابش و فاصله نمونه از منبع صوت ارتباط دارد.

امواج صوتی بر چه مواردی موثر هستند؟

این امواج صوتی بسته به ترکیب شیمیایی این هاگ ها در برابر اسپور باکتری ها موثر هستند. مواد لیپوئیدی موجود در میکروب‌ها به آسانی فرکانس‌های مافوق صوت را جذب می‌کنند و هر گونه تغییر در سطح لیپید ارگانیسم مورد آزمایش مستقیماً بر مقدار انرژی صوتی جذب شده توسط اسپور و همچنین حذف آن هاگ تأثیر می‌گذارد.
این روش به طور معمول توسط مراکز مراقبت های بهداشتی برای تمیز کردن ابزار جراحی و دندان قبل از عقیم سازی پایانه استفاده می شود.

فشار (پاسکالیزاسیون)

پاسکالیزاسیون یا پردازش با فشار بالا (HPP) روشی است که برای نگهداری و استریل کردن مواد غذایی استفاده می شود. در آن محصولات تحت فشار بسیار بالا (صدها مگا پاسکال) پردازش می شوند. منجر به مرگ میکروارگانیسم های خاص و غیرفعال شدن آنزیم های موجود در غذا می شود.

روشHHP ممکن است در دمای اتاق اعمال شود، و به استثنای برخی سبزیجات، شکل، رنگ و مواد مغذی اکثر غذاها تحت تأثیر قرار نمی گیرند. فشارهای هیدرواستاتیک غیرحرارتی هستند و پیوندهای کووالانسی شکسته نمی شوند، به طوری که طعم آن تحت تأثیر قرار نمی گیرد. در 400-600 مگاپاسکال، پروتئین ها به راحتی دناتوره می شوند و مورفولوژی سلولی تغییر می کند و ریبوزوم ها از بین می روند.

تغییراتی در کمپلکس لیپیدی-پروتئین غشاهای سلولی رخ می دهد و افزایش سیالیت غشاء نیز مشاهده می شود که باعث نشت اسیدهای نوکلئیک می شود. پاسکالیزاسیون به ویژه در برابر هاگ مؤثر نیست، اما درمان ترکیبی با گرما در غیرفعال کردن هاگ مؤثر است.

پاسکالیزه کردن به ویژه برای غذاهای اسیدی مانند ماست ها و میوه ها مفید است. زیرا هاگ هایی که در برابر فشار مقاوم هستند توانایی زندگی در محیط هایی با pH پایین را ندارند. این درمان برای محصولات جامد و مایع به یک اندازه خوب عمل می کند.

نور خورشید (ضدعفونی کننده خورشیدی)

ضدعفونی خورشیدی فرآیندی است که برای حذف میکروارگانیسم ها با کمک نور خورشید استفاده می شود. این فرآیند معمولاً برای تصفیه یا ضد عفونی آب آشامیدنی استفاده می شود.

ضد عفونی خورشیدی بر اساس غیرفعال کردن عوامل بیماری زا است. موجودات زنده در نتیجه بخش UV-A (طول موج 320 تا 400 نانومتر) از نور خورشید، که با اکسیژن محلول در آب واکنش می دهد و اشکال بسیار واکنش پذیر اکسیژن (رادیکال های آزاد اکسیژن و پراکسیدهای هیدروژن) را آزاد می کند. این متابولیت ها به پاتوژن ها آسیب می رسانند. در حالی که با متابولیسم تداخل می کنند و ساختارهای سلولی باکتری را از بین می برند و همزمان باند کامل انرژی خورشیدی (از مادون قرمز تا UV) سطح را گرم می کند.

اصل ضد عفونی خورشیدی شبیه به ضدعفونی اشعه است. با این حال، اثر ضد عفونی خورشیدی به طور قابل توجهی پایین است زیرا به یک دوره طولانی قرار گرفتن در معرض نیاز دارد. با این حال، این فرآیند اقتصادی و یک گزینه سازگار با محیط زیست است.

در انتها روش های فیزیکی و شیمیایی مختلفی برای استریلیزاسیون وسایل پزشکی وجود دارد که هر یک از این روش ها دارای معایب و مزایای خاص خود هستند. ما در این مطلب روش های فیزیکی استریلیزاسیون را بیان کردیم. برای مطالعه روش های شیمیایی استریلیزاسیون به این صفحه مراجعه کنید.

کیمیا زیست گستر نوین” در راستای ارتقاء تولیدات و سطح علمی کشور مبادرت به واردات و توزیع مواد شیمیایی و مصرفی آزمایشگاهی کرده است. هدف مجموعه ما تأمين مواد و تجهيزات مورد نياز در بخش هاى مختلف آزمايشگاهى، تحقيقاتى، بيمارستانى، صنعتى و … مي باشد.