ایندول-3-بوتیریک اسید سیگما آلدریچ

ایندول-3-بوتیریک اسید = ایندول بوتیریک اسید = هورمون IBA = ایندول3بوتیریک اسید

Indole-3-butyric acid = 4-(3-Indolyl)butyric acid = 4-(3-Indolyl)butanoic acid = IBA

  • کد: I5386
  • اسم ماده: ایندول-3-بوتیریک اسید
  • فرمول شيميايي: C12H13NO2
  • وزن مولکولي: 203,24 گرم بر مول
  • مقدار: در ظرف پلاستیکی 1، 5 و 25 گرمي
  • شکل ظاهري: پودر رنگ بژ
  • دماي ذوب: 124 الی 125.5 درجه سانتيگراد
  • دماي نگهداري: 2 تا 8 درجه سانتيگراد
  • شرايط نگهداري: محکم بسته شده. در جای خشک
  • کاربرد: مناسب جهت کشت سلول گیاهی
  • خطرات: GHS06
ایندول-3-بوتیریک اسید ( IBA ) سیگماآلدریچ

مقدمه

در کشت بافت گیاهی از ایندول-3-بوتیریک اسید و سایر اکسین ها برای شروع تشکیل ریشه در شرایط آزمایشگاهی در روشی به نام ریزازدیادی (micropropagation) استفاده می شود. تکثیر ریز گیاهان فرآیند استفاده از نمونه های کوچک گیاهان به نام ریزنمونه که باعث می شود آنها تحت رشد سلول های تمایز یافته یا تمایز نیافته قرار گیرند. در ارتباط با سیتوکینین ها مانند کینتین، اکسین هایی مانند IBA می توانند برای ایجاد توده هایی از سلول های تمایز نیافته به نام کالوس استفاده شوند. تشکیل کالوس اغلب به عنوان اولین مرحله در ریزازدیادی مورد استفاده قرار می گیرد که در آن سلول های پینه (کالوس) با قرار دادن آنها در معرض هورمون های خاصی مانند اکسین که ریشه تولید می کنند، بافت های دیگری مانند ریشه ها را تشکیل می دهند.

فرآیند تشکیل کالوس تا ریشه را اندام زایی غیرمستقیم می گویند، در حالی که اگر ریشه ها مستقیماً از ریزنمونه تشکیل شوند، اندامزایی مستقیم نامیده می شود.

ویژگی و کاربرد IBA

ایندول-3-بوتیریک اسید (IBA) هورمون گیاهی خانواده اکسین (فیتوهورمون) است. IBA پیش ماده ایندول-3-استیک اسید (IAA) فراوان ترین و اصلی ترین اکسین طبیعی است که در گیاهان وجود دارد و فعالیت می کند.

از آنجا که IBA به طور کامل در آب حل نمی شود، به طور معمول در 75 یا الکل خالص تر برای استفاده در ریشه زایی گیاه حل می شود و یک محلول بین 10،000 تا 50،000 ppm ایجاد می کند. سپس این محلول الكلی با غلظت دلخواه با آب مقطر رقیق می شود.

IBA همچنین به عنوان نمک موجود است که محلول در آب است. محلول باید در یک مکان تاریک و خنک نگهداری شود تا بهترین نتیجه را داشته باشد.

مکانیسم عمل ایندول-3-بوتیریک اسید

اکسین یک فیتوهورمون حیاتی است که در چندین فرآیند رشد گیاه نقش دارد. تنظیم فضایی و زمانی سطوح اکسین برای دستیابی به رشد اندام ها در مکان و زمان مناسب ضروری است. این سطوح را می توان با تبدیل اکسین [ایندول 3-استیک اسید (IAA)] از اشکال کونژوگه و پیش سازهای آن تنظیم کرد.

اگرچه روش دقیق نحوه عملکرد IBA هنوز تا حد زیادی ناشناخته است، شواهد ژنتیکی پیدا شده است که نشان می دهد IBA ممکن است از طریق فرآیندی مشابه با اکسیداسیون β اسیدهای چرب به IAA تبدیل شود. سپس تبدیل IBA به IAA نشان می دهد که IBA به عنوان یک مخزن ذخیره برای IAA در گیاهان عمل می کند. شواهد دیگری وجود دارد که نشان می دهد IBA به IAA تبدیل نمی شود بلکه به تنهایی به عنوان یک اکسین عمل می کند.

در پژوهش های جدیدتر (Strader and Bartel, 2011) مکانیسم اصلی که توسط آن IBA بر رشد گیاه تأثیر می گذارد از طریق کاهش زنجیره جانبی کربن آن برای تبدیل به IAA است. تبدیل IBA به IAA از طریق یک فرآیند اکسیداسیون اسید چرب بتا که در پراکسی زوم قرار دارد رخ می دهد.

نحوه تهیه استوک هورمون IBA

برای تهیه محلول استوک 1 میلی گرم در میلی لیتر:

  1. 100 میلی گرم از تنظیم کننده رشد گیاه را به یک فلاسک حجمی 100 میلی لیتری یا سایر ظروف شیشه ای اضافه کنید.
  2. 2 تا 5 میلی لیتر حلال (اتانول یا سدیم هیدروکسید یک نرمال) اضافه کنید تا پودر حل شود.
  3. پس از حل کامل، با آب دوبار فرآوری شده حجم دهید تا میزان استوک به حجم 100 میلی لیتر برسد.
  4. برای حل کردن مواد در محلول، بهتر است محلول را به هم بزنید در حالی که آب به آن اضافه می کنید.
  5. محلول استوک موجود را در دمای صفر درجه سانتیگراد ذخیره کنید.
  6. 1.0 میلی لیتر از محلول استوک را به 1 لیتر محیط اضافه کنید تا غلظت نهایی 1.0 میلی گرم در لیتر تنظیم کننده رشد گیاه در محیط کشت بدست آید.

روش مصرف ایندول-3-بوتیریک اسید

  • مقداری از هورمون را که احتمال میدهیم مصرف شود در یک ظرف موقت میریزیم. (زیرا بهتر است باقیمانده هورمون استفاده شده را به ظرف اصلی برنگردانیم).
  • قلمه را با وسیله تیز (مانند کاتر یا چاقوی تیز) که تمیز و ضدعفونی شده‌ باشد (با حرارت مستقیم آتش و خنک شده)، برش داده و انتهای قلمه را در هورمون ریشه‌زایی فرو می‌کنیم.
  • قشر نازکی از هورمون اطراف قلمه را می‌پوشاند.
  • با وسیله‌ای مانند مداد، بستر مورد نظر را سوراخ میکنیم و قلمه را در آن قرار می‌دهیم. (تا هنگام فرو کردن قلمه در بستر هورمون های اطراف ساقه از آن جدا نشود).
  • گلدان را در محل مناسب و شرایط مناسب قرار می‌دهیم تا به زودی ریشه‌دار شود. (در مورد گیاهان سخت‌ریشه‌زا 20 روز دیگر مجددا روی قلمه‌ها هورمون ریشه‌زایی اسپری می‌کنند).

شرایط نگهداری هورمون IBA

  • این پودر باید در قوطی دربسته بدور از رطوبت و در جای تاریک، دور از دسترس اطفال نگهداری شود.
  • باقیماندۀ پودر، قابل استفاده به مدت نامحدود است.
سیگما آلدریچ

ایندول-3-بوتیریک اسید از برند سیگما آلدریچ به دلیل کیفیت خوب نسبت به سایر برندهای معتبر دنیا می تواند نیاز بسیاری از آزمایشگاه، مراکز تحقیقاتی و دانشجویان را برطرف کند.

کيميا زيست گستر نوين” در راستاي ارتقاء توليدات و سطح علمي کشور مبادرت به واردات و توزيع مواد شيميايي و مصرفي آزمايشگاهي کرده است. هدف مجموعه ما تأمين مواد و تجهيزات مورد نياز در بخش هاى مختلف آزمايشگاهى، تحقيقاتى، بيمارستانى، صنعتى و … مي باشد.