ان و ان دی متیل فرمامید = فرمیک اسید دی متیل آمید = ان و ان دی متیل آمید = ان,ان دی متیل فرمامید

N,N-Dimethylformamide = DMF = N,N-Dimethylmethanamide = Formic acid dimethylamide

  • کد:  103053
  • اسم ماده: ان و ان دی متیل فرمامید
  • فرمول شيميايي: C₃H₇NO
  • جرم مولی: 73.09 گرم بر مول
  • غلظت: 0.94 g/cm3 در دمای 20 درجه سانتیگراد
  • دماي ذوب: 61- درجه سانتيگراد
  • دمای جوش: 153 درجه سانتيگراد
  • حلالیت: 1000 گرم بر لیتر در دمای 20 درجه سانتیگراد
  • خلوص: بالای 99.8 درصد
  • مقدار: در ظروف پلاستیکی 1، 2.5 و 4 لیتری و ظروف شیشه ایی 1 و 2.5 لیتری
  • اسیدیته: 7 در دمای 20 درجه سانتیگراد
  • شکل ظاهري: مایع شفاف
  • دماي نگهداري: 2 تا 30 درجه سانتیگراد
  • کاربرد: جهت انالیز
  • خطرات: GHS08، GHS07، GHS02
ان,ان دی متیل فرمامید مرک

ویژگی

ان و ان دی متیل فرمامید عضوی از گروه فرمامیدها است كه در آن هیدروژن های آمینه با گروه های متیل جایگزین می شوند. این ماده به عنوان یک حلال آپروتیک قطبی و یک عامل سمیت کبدی نقش دارد. این یک ترکیب آلی فرار و عضوی از فرامیدها است. دی متیل فرم آمید یک ترکیب آلی با فرمول C₃H₇NO است. این مایع بی رنگ که معمولاً به اختصار DMF نامیده می شود، با آب و اکثر مایعات آلی قابل ترکیب است.

DMF یک حلال رایج برای واکنش های شیمیایی است. دی متیل فرمامید بدون بو است، اما نمونه های دارای گرید فنی یا تخریب شده به دلیل ناخالصی دی متیل آمین، اغلب بوی ماهی می دهند. DMF بوسیله اسیدهای قوی و بازها بخصوص در دماهای بالا هیدرولیز می شود. با هیدروکسید سدیم، DMF به فرمات و دی متیل آمین تبدیل می شود.

کاربرد

از دی متیل فرمامید به عنوان یک حلال صنعتی و در تولید الیاف، فیلم ها و پوشش های سطح استفاده می شود. استفاده اولیه از DMF به عنوان یک حلال با سرعت تبخیر کم است. از DMF در تولید الیاف اکریلیک و پلاستیک استفاده می شود. این ماده همچنین به عنوان یک حلال در جفت شدن پپتید برای داروها ، در تولید و تولید سموم دفع آفات و در ساخت چسب ها ، چرم های مصنوعی ، الیاف ، فیلم ها و پوشش های سطحی استفاده می شود. این ماده به عنوان معرف در سنتز Bouveault aldehyde و در واکنش ویلسمایر-هاک، یکی دیگر از روش های مفید تشکیل آلدهیدها استفاده می شود. این ماده یک حلال رایج در واکنش هک است. این ماده همچنین یک کاتالیزور رایج است که در سنتز آسیل هالیدها به ویژه سنتز کلریدهای آسیل از اسیدهای کربوکسیلیک با استفاده از اگزالیل یا تیونیل کلراید استفاده می شود.

Me2NC(O)H + (COCl)2 → CO + CO2 + [Me2N=CHCl]Cl

ان و ان دی متیل فرمامید به بیشتر پلاستیک ها نفوذ کرده و آنها را متورم می کند. به دلیل این خاصیت، دی متیل فرمامید برای سنتز پپتید فاز جامد و به عنوان یک جز از مواد پاک کننده رنگ مناسب است.

DMF به عنوان یک معرف ارزان و معمول، در آزمایشگاه تحقیقاتی کاربردهای زیادی دارد.

DMF در جداسازی و تعلیق نانولوله های کربنی موثر است و توسط NIST برای استفاده در طیف سنجی مادون قرمز نزدیک از این نوع توصیه می شود. DMF می تواند به عنوان استاندارد در طیف سنجی پروتون مورد استفاده قرار گیرد و اجازه تعیین مقدار کمی ترکیب ناشناخته را می دهد. در سنتز ترکیبات فلزی، از آن به عنوان منبع لیگاندهای مونوکسیدکربن استفاده می شود. DMF یک حلال رایج است که در الکتروریسی استفاده می شود و …

هشدار

قرار گرفتن در معرض حاد (کوتاه مدت) به دی متیل فرم آمید باعث آسیب رساندن به کبد در حیوانات و انسان ها می شود. علائم قرار گرفتن در معرض حاد در انسان شامل درد شکم، حالت تهوع، استفراغ، زردی، عدم تحمل الکل و جوش می باشد. تماس مزمن (طولانی مدت) شغلی با استنشاق به دی متیل فرمامید منجر به اثراتی بر کبد و اختلالات گوارشی در کارگران شده است. مطالعات انسانی ارتباط احتمالی بین قرار گرفتن در معرض دی متیل فرمامید و سرطان بیضه را نشان داد، اما مطالعات بیشتر نتوانست این رابطه را تأیید کند.

مرک

اين محصول از برند مرک به دليل کيفيت خوب نسبت به ساير برندهاي معتبر دنيا مي تواند نياز بسياري از آزمايشگاه، مراکز تحقيقاتي و دانشجويان را برطرف کند.

کيميا زيست گستر نوين” در راستاي ارتقاء توليدات و سطح علمي کشور مبادرت به واردات و توزيع مواد شيميايي و مصرفي آزمايشگاهي کرده است. هدف مجموعه ما تأمين مواد و تجهيزات مورد نياز در بخش هاى مختلف آزمايشگاهى، تحقيقاتى، بيمارستانى، صنعتى و … مي باشد.