آشنایی با CIP و SIP در داروسازی

آشنایی با CIP و SIP بخش‌های ضروری هر صنعتی هستند که در آن بالاترین استانداردهای بهداشتی باید حفظ شود. بنابراین، نقش CIP و SIP در داروسازی بسیار مهم است. اشکال کامل CIP و SIP به ترتیب Cleaning In Place و Sanitization in Place هستند.

سیستم‌های Clean-in-Place و Steam-in-Place معمولاً در صنایع غذایی و آشامیدنی و داروسازی برای اطمینان از استریل کردن فرآیندهای حیاتی بهداشتی استفاده می‌شوند.

آشنایی با CIP و SIP

CIP و SIP در داروسازی چیست؟

CIP و SIP در داروسازی به فرآیند تمیز کردن و ضدعفونی کردن تجهیزات تولید دارو بدون جابجایی آنها از موقعیت خود اشاره‌دارد. برای درک استانداردهای بهداشتی در صنعت، مهم است که بدانیم CIP و SIP در داروسازی چیست. در اکثر کشورهای جهان، تجهیزات تولیدی باید جداسازی می‌شد تا تمیز و دوباره مونتاژ شوند. با این حال، دهه 1950 شاهد افزایش قابل توجهی در شیوه‌های CIP و SIP بود که نه تنها با استانداردهای نهادهای نظارتی بین‌المللی مطابقت داشت، بلکه مزایای زیادی مانند زمان خرابی کمتر، مصرف کمتر آب و مواد‌شوینده و همچنین کاهش وابستگی به کار دستی را به همراه داشت.

CIP (تمیز کردن در محل)

CIP مخفف Clean-In-Place است و یک فرآیند خودکار است که از ترکیبی از مواد شیمیایی، گرما و آب برای ضدعفونی تجهیزات استفاده می کند. یک چرخه CIP معمولا بین 60 تا 90 دقیقه طول می کشد.

مواد استفاده شده

برخی از متداول‌ترین مواد شیمیایی و پاک‌کننده مورد استفاده در CIP عبارتند از:

هیدروکسید سدیم (سود سوز آور)

ثابت شده‌است که سود سوزآور یک راه موثر برای خلاص شدن از شر پروتئین‌ها و اسیدهای نوکلئیک و مهار رشد باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها، مخمرها و اندوتوکسین های مختلف است.

اسیدهای نیتریک و فسفریک

اینها معمولاً پس از شستشوی سوزاننده برای تثبیت PH پس از حمام‌ سوزاننده استفاده می شوند و در حذف رسوب بدون باقی ماندن هیچ گونه باقیمانده قابل توجهی عالی هستند.

پراستیک اسید (PAA)

PAA یک عامل اکسید‌کننده است و می‌تواند مواد آلی مانند باکتری‌های گرم منفی و گرم مثبت، مخمرها، قارچ‌ها و غیره را از بین ببرد. این ماده ترجیح داده‌شده برای CIP است زیرا هیچ باقیمانده‌مضری از خود باقی نمی گذارد و حتی در دماهای پایین نیز موثر است. با این حال، روی برنج، برنز، آهن گالوانیزه، مس و فولاد ساده اثر خورنده دارد.

هیپوکلریت سدیم

هیپوکلریت سدیم به دلیل خواص ضد میکروبی بالای خود به طور گسترده در روش‌های CIP استفاده می شود. در از بین بردن موجودات خشک و ثابت و بیوفیلم ها از سطح موثر است. این ارزان است، به سختی آب وابسته نیست و هیچ اثر مضری باقی نمی گذارد. با این حال، می تواند اثر خورندگی بر روی سطوح فلزی در غلظت های بالاتر داشته باشد و همچنین گزینه‌ای سازگار با محیط زیست نیست.

دی اکسید کلر

اغلب به عنوان جایگزینی برای هیپوکلریت استفاده می شود و در برابر آلاینده‌های آلی بالا موثر است. نسبتاً کمتر از هیپوکلریت خورنده‌است و برای محیط زیست مضر است.

چالش‌های پیش رو

انتخاب ماده شیمیایی مناسب یا ترکیبی از مواد شیمیایی بخش بسیار مهمی از فرآیند CIP است. همه شوینده‌ها یکسان ساخته نمی‌شوند و رویکرد یک‌اندازه برای همه به سادگی در CIP کار نمی‌کند. عوامل پاک کننده باید به طور خاص آلاینده‌ها و آلاینده‌های خاصی را هدف قرار دهند تا فرآیند به نتایج مطلوبی برسد.

ترکیب نامناسب مواد شیمیایی یا مواد شیمیایی مورد استفاده در دماهای پایین نیز می‌تواند منجر به کف کردن بیش از حد شود، که ممکن است در فرآیند تداخل داشته باشد و ممکن است منابع اضافی را برای درمان مصرف کند، که به هزینه‌های بالاتر ترجمه می‌شود.

از زمان ظهور آن در دهه 1950، CIP یک روش استاندارد در چندین صنعت از جمله داروسازی بوده است. CIP فرآیند تمیز کردن را خودکار می کند و از مزایای قابل توجهی مانند کاهش زمان خاموشی ماشین آلات، کاهش وابستگی به کار دستی و کاهش مصرف منابع مانند آب برخوردار می شود.

با این حال، این روش خالی از چالش نیست. برخی از رایج‌ترین مسائلی که شرکت‌های دارویی با آن مواجه هستند، چالش‌های زیست‌محیطی است که ممکن است از مدیریت فاضلاب ناشی شود.

در زمان‌های اخیر، تأثیر منفی فاضلاب شیمیایی به‌طور‌گسترده مورد بررسی و بحث قرار گرفته‌است. نهادهای نظارتی و قوانین برای کاهش آلودگی آب صنعتی وجود دارد که به شدت تعداد آلاینده‌های موجود در آب را که می‌توان در سیستم دفع آب شهری دفع کرد، کنترل می‌کند. استفاده از یک استراتژی ضعیف CIP ممکن است منجر به افزایش هزینه‌ها به منظور تصفیه فاضلاب به‌طوری‌که با دستورالعمل های زیست محیطی مطابقت داشته باشد، شود.

فرآیند CIP

CIP از ترکیبی از فرآیندها، از جمله استفاده از ترکیبی از مواد شیمیایی، پیش شستشو، گرم کردن، چرخش مجدد شیمیایی، شستشوی میانی، استریل کردن و شستشوی پس از استریل استفاده می کند. فرآیندها و مواد شیمیایی مورد‌استفاده ممکن است بر اساس نیازهای خاص ماشین آلات و قابلیت های عملیاتی واحد تولیدی تعیین شوند.

شناسایی اجزای اصلی یک چرخه موثر CIP

بسته به دامنه و مشخصات یک عملیات تولید داروی خاص، کارایی یک چرخه CIP می تواند برای افراد مختلف معانی متفاوتی داشته‌باشد.

با این حال، به طور کلی، یک طراحی CIP مناسب باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • باید بتواند بهترین نظافت را در کوتاه ترین زمان ارائه دهد.
  • باید ماهیت باقیمانده‌های اصلی را در نظر گرفت. باقی‌مانده‌های چسبناک بیشتر نیاز به تمیز کردن عمیق‌تر دارند. جریان متلاطم و فشار باید با در نظر گرفتن این موضوع تعیین شود.
  • فرایند باید از قرار گرفتن یکنواخت در معرض مایع CIP برای کل سطح اطمینان حاصل کند.
  • حداقل تلفات انرژی در اثر گرمای بیش از حد، واکنش گرمازا با مواد سوزاننده یا کاویتاسیون در پمپ ها به دلیل گرمای بیش از حد، مسائل رایج در طول CIP هستند. بنابراین دمای بهینه برای چرخه‌های CIP ممکن است بسته به شرایط و محدوده و طراحی تاسیسات متفاوت باشد.

برخی از راه‌های موثر برای اطمینان از کنترل دمای مطلوب عبارتند از:

  • کاهش شکاف‌ها و گوشه‌ها
  • پوشش سطحی توصیه‌شده برای تمام قسمت های تماس
  • جلوگیری از افتادگی لوله‌ها
  • قابلیت زهکشی مناسب
  • سرعت جریان مناسب
  • اتوماسیون کارآمد

SIP (استریلیزاسیون در محل)

SIP به عنوان Sterilization in Place یا Steam in Place نامیده می شود. این یک توسعه CIP است و به عنوان فرآیندی تعریف می شود که در آن از بخار داغ برای تمیز کردن بخش های مختلف ماشین آلات و لوازم تولید دارو بدون نیاز به جداسازی و مونتاژ مجدد آنها استفاده می شود.

فرایند SIP

SIP دارای سه مرحله اصلی است: گرم کردن، نگه‌داشتن یا قرار گرفتن در معرض، و خنک کردن.

در مرحله گرم کردن، بخار اشباع‌شده به سیستم تزریق می شود و به دمای استریلیزاسیون مورد نیاز که معمولاً حدود 120 درجه سانتیگراد است، می رسد.

پس از رسیدن گرما به دورترین جزء و کندترین مکان گرمایش، مرحله نگهداری آغاز می شود. در مرحله نگه‌داشتن یا قرار گرفتن در معرض، فشار و گرما به طور دقیق کنترل می شود. این مرحله بسته به پیچیدگی طراحی حدود 3 تا 40 دقیقه طول می کشد. مدت زمان قرار گرفتن در معرض بیشتر از آنچه لازم است ممکن است بر واشرها، شیلنگ ها و سایر اجزای پلیمری تأثیر بگذارد.

پس از SIP، سیستم باید خنک شود، که این کار با دمیدن بخار داغ با هوای استریل یا یک ژاکت خنک‌کننده انجام می شود.

بررسی یکپارچگی و عملکرد قطعات پس از فرآیند بسیار مهم است، زیرا قرار گرفتن مکرر در معرض دمای بالا و بخار ممکن است بر اجزای حساس مانند فیلترها تأثیر منفی بگذارد.

مزایای SIP

برخی از مزایای SIP به راحتی قابل شناسایی عبارتند از:

  1. افزایش سطح تضمین عقیمی و ایمنی محصول
  2. کاهش منابع متعدد آلودگی احتمالی
  3. کاهش نیاز به چند کانکتور آسپتیک
  4. گزینه‌های سفارشی سازی برای اندازه‌ها و حجم های مختلف

ملاحظات کلیدی برای SIP موثر

طراحی SIP باید متناسب با عملیات طراحی شده‌باشد و بنابراین باید در زمان طراحی و نصب کارخانه کاشته‌شود. برخی از اجزای کلیدی که در طراحی سیستم SIP باید در نظر داشت شامل موارد زیر است:

  1. توزیع موثر بخار
  2. توانایی مقاومت در برابر فشاری که توسط بخار استریل‌شده ایجاد می شود
  3. مطابقت کامل با دستورالعمل های نظارتی برای بخار خالص
  4. اطمینان از حذف کامل هوای محبوس‌شده یا گازهای غیر قابل تراکم با کمک دریچه های هوا و فیلترهای نگهدارنده با طراحی مناسب
  5. فقدان کامل احتمالات تشکیل کیسه هوا
  6. قرار گرفتن کامل در معرض بخار برای تمام سطوح
  7. طرح هایی که اجازه می دهد تا بخار دائمی جریان یابد
  8. بدون افت دما یا تشکیل میعانات
  9. بدون نشتی در سیستم
  10. ثبت، نظارت و حفظ دما در نقاط بحرانی به درستی
  11. زهکشی مناسب
  12. مقرراتی برای خنک کردن ظرف پس از فرآیند

سخن پایانی

در نتیجه، به عنوان صنعتی که به خالص ترین شکل منابع نیاز دارد و از آن استفاده می کند و به یک واحد تولیدی استریل نیاز دارد، درک اینکه CIP و SIP در داروسازی چیست و مزایای این سیستم ها به اطمینان از عملیات دارویی موثر کمک می کند. از این گذشته، تنها شرایط تولید ایمن و استریل می تواند تولید محصولات دارویی ایمن و استریل را تضمین کند.

کیمیا زیست گستر نوین” در راستای ارتقاء تولیدات و سطح علمی کشور مبادرت به واردات و توزیع مواد شیمیایی و مصرفی آزمایشگاهی کرده است. هدف مجموعه ما تأمين مواد و تجهيزات مورد نياز در بخش هاى مختلف آزمايشگاهى، تحقيقاتى، بيمارستانى، صنعتى و … مي باشد.