عفونت های مقاربتی

عفونت های مقاربتی (STIs) که به عنوان بیماری های مقاربتی (STDs) و اصطلاح قدیمی تر venereal diseases نیز شناخته می شود، عفونت هایی هستند که از طریق فعالیت جنسی، به ویژه مقاربت واژینال، مقعدی و رابطه جنسی دهانی منتقل می شوند. بیماری های مقاربتی اغلب در ابتدا علائمی ایجاد نمی کنند که منجر به خطر انتقال عفونت به دیگران می شود.

STI های باکتریایی شامل کلامیدیا، سوزاک و سیفلیس است. STI های ویروسی شامل تبخال تناسلی، HIV/AIDS و زگیل تناسلی می باشد. STI های انگلی شامل تریکومونیازیس می باشد.

بیماری های مقاربتی

تاریخچه STI

در سال 2015، حدود 1.1 میلیارد نفر به بیماری های مقاربتی غیر از HIV/AIDS مبتلا بودند. حدود 500 میلیون نفر به سیفلیس، سوزاک، کلامیدیا یا تریکومونیازیس مبتلا شدند. حداقل 530 میلیون نفر دیگر به تبخال تناسلی و 290 میلیون زن مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی هستند. بیماری های مقاربتی به غیر از HIV منجر به مرگ 108000 نفر در سال 2015 شد. در ایالات متحده، 19 میلیون مورد جدید از بیماری های مقاربتی در سال 2010 وجود داشت.

علائم STI

علائم STI می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ترشح غیر معمول از واژن، آلت تناسلی یا مقعد
  • درد هنگام ادرار کردن
  • توده یا رشد پوست در اطراف اندام تناسلی یا پایین (مقعد)
  • راش
  • خونریزی غیر معمول واژینال
  • خارش ناحیه تناسلی یا مقعد
  • تاول ها و زخم ها در اطراف اندام تناسلی یا مقعد
  • زگیل در اطراف ناحیه تناسلی یا مقعد
  • زگیل در دهان یا گلو (بسیار نادر)
  • برخی از بیماری های مقاربتی می توانند باعث ناباروری شوند.

علائم و نشانه ها

همه STI ها علامت دار نیستند و علائم ممکن است بلافاصله پس از عفونت ظاهر نشوند. در برخی موارد، یک بیماری می تواند بدون هیچ علامتی حمل شود، که خطر بیشتری برای انتقال بیماری به دیگران ایجاد می کند. بسته به بیماری، برخی از بیماری های مقاربتی درمان نشده می تواند منجر به ناباروری، درد مزمن یا مرگ شود.

وجود STI در کودکان پیش از بلوغ ممکن است نشان دهنده سوء استفاده جنسی باشد.

کاهش ابتلا به بیماری های رقابتی

برخی از واکسیناسیون ها ممکن است خطر ابتلا به برخی عفونت ها از جمله هپاتیت B و برخی از انواع HPV را کاهش دهند. اقدامات جنسی ایمن، مانند استفاده از کاندوم، داشتن تعداد کمتر شریک جنسی و قرار گرفتن در رابطه ای که در آن هر فرد فقط با دیگری رابطه جنسی دارد، خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی را کاهش می دهد. آموزش جنسی جامع نیز مفید می باشد. اکثر بیماری های مقاربتی قابل درمان هستند. از شایع ترین عفونت ها، سیفلیس، سوزاک، کلامیدیا و تریکومونیازیس است که قابل درمان هستند، در حالی که HIV/AIDS قابل درمان نیستند.

غربالگری

گروه‌های سنی خاص، افرادی که در رفتارهای جنسی پرخطر شرکت می‌کنند، یا افرادی که شرایط سلامت خاصی دارند ممکن است نیاز به غربالگری داشته باشند. CDC توصیه می کند که زنان فعال جنسی زیر 25 سال و افراد بالای 25 سال در معرض خطر باید سالانه از نظر کلامیدیا و سوزاک غربالگری شوند. زمان های مناسب برای غربالگری در معاینات منظم لگن و ارزیابی های قبل از بارداری است. آزمایش های تقویت اسید نوکلئیک روش توصیه شده برای تشخیص سوزاک و کلامیدیا است. این کار را می توان بر روی ادرار در مردان و زنان، سواب واژینال یا دهانه رحم در زنان و سواب مجرای ادرار در مردان انجام داد. غربالگری را می توان برای موارد زیر انجام داد:

  • ارزیابی وجود عفونت و جلوگیری از ناباروری لوله رحمی در زنان
  • ارزیابی اولیه قبل از درمان ناباروری
  • شناسایی عفونت HIV
  • مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند
  • کسانی که ممکن است در معرض هپاتیت C قرار داشته باشند
  • HCV

جلوگیری

راهبردهای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی عبارتند از: واکسیناسیون، تک همسری متقابل، کاهش تعداد شرکای جنسی و پرهیز. مشاوره رفتاری برای همه نوجوانان فعال جنسی و بزرگسالانی که در معرض خطر هستند.

موثرترین راه برای جلوگیری از انتقال جنسی بیماری های مقاربتی، اجتناب از تماس اعضای بدن یا مایعات است که می تواند منجر به انتقال با شریک آلوده شود. همه فعالیت‌های جنسی شامل تماس نیستند: سکس سایبری، رابطه جنسی تلفنی یا خودارضایی از راه دور روش‌هایی برای اجتناب از تماس هستند. استفاده صحیح از کاندوم تماس و خطر را کاهش می دهد. اگرچه کاندوم در محدود کردن قرار گرفتن در معرض آن موثر است، برخی از بیماری ها حتی با کاندوم نیز ممکن است انتقال پیدا کنند.

هر دو شریک می توانند قبل از شروع تماس جنسی یا قبل از از سرگیری تماس در صورتی که یک شریک با شخص دیگری در تماس باشد، برای بیماری های مقاربتی آزمایش شوند. بسیاری از عفونت‌ها بلافاصله پس از مواجهه قابل تشخیص نیستند، بنابراین باید زمان کافی بین قرار گرفتن در معرض احتمالی و آزمایش برای دقیق بودن آزمایش‌ها در نظر گرفته شود. تشخیص برخی از بیماری های مقاربتی، به ویژه برخی از ویروس های پایدار مانند HPV، ممکن است غیرممکن باشد.[نیازمند استناد پزشکی]

تشخیص بیماری های مقاربتی

آزمایش ممکن است برای یک عفونت منفرد باشد یا شامل تعدادی آزمایش برای طیف وسیعی از بیماری های مقاربتی باشد، از جمله آزمایش های سیفلیس، تریکوموناس، سوزاک، کلامیدیا، تبخال، هپاتیت و HIV. هیچ آزمایش رویه ای برای همه عوامل عفونی وجود ندارد.

آزمایشات STI ممکن است به دلایل مختلفی مورد استفاده قرار گیرد:

  • به عنوان یک آزمایش تشخیصی برای تعیین علت علائم یا بیماری
  • به عنوان یک آزمایش غربالگری برای تشخیص عفونت های بدون علامت
  • به عنوان بررسی اینکه شرکای جنسی بالقوه قبل از انجام رابطه جنسی بدون اقدامات احتیاطی ایمن جنسی (مثلاً هنگام شروع یک رابطه جنسی طولانی مدت متقابل تک همسری) از بیماری عاری هستند.
  • به عنوان یک چک قبل یا در طول بارداری، برای جلوگیری از آسیب به نوزاد
  • به عنوان یک بررسی بعد از تولد، برای بررسی اینکه نوزاد به بیماری مقاربتی از مادر مبتلا نشده است
  • برای جلوگیری از استفاده از خون یا اعضای اهدایی آلوده
  • به عنوان بخشی از فرآیند ردیابی تماس از یک فرد آلوده شناخته شده
  • به عنوان بخشی از نظارت گسترده اپیدمیولوژیک

شناسایی زودهنگام و درمان، منجر به گسترش کمتر بیماری می شود و برای برخی شرایط ممکن است نتایج درمان را بهبود بخشد. اغلب پس از عفونت اولیه یک دوره پنجره وجود دارد که در طی آن آزمایش STI منفی خواهد بود. در این دوره، عفونت ممکن است قابل انتقال باشد. مدت این دوره بسته به عفونت و آزمایش متفاوت است. همچنین ممکن است به دلیل عدم تمایل فرد مبتلا به مراجعه به پزشک متخصص، تشخیص به تعویق بیفتد. یک گزارش نشان می‌دهد که مردم برای کسب اطلاعات در مورد بیماری‌های مقاربتی به نسبت سایر مشکلات جنسی به جای اینکه به پزشک متخصص مراجعه کنند، به اینترنت مراجعه می‌کنند.

واکسیناسیون

واکسن هایی در دسترس هستند که از برخی از بیماری های مقاربتی ویروسی مانند هپاتیت A، هپاتیت B و برخی از انواع HPV محافظت می کنند. واکسیناسیون قبل از شروع تماس جنسی برای اطمینان از حداکثر محافظت توصیه می شود. توسعه واکسن هایی برای محافظت در برابر سوزاک ادامه دارد.

کیمیا زیست گستر نوین” در راستای ارتقاء تولیدات و سطح علمی کشور مبادرت به واردات و توزیع مواد شیمیایی و مصرفی آزمایشگاهی کرده است. هدف مجموعه ما تأمين مواد و تجهيزات مورد نياز در بخش هاى مختلف آزمايشگاهى، تحقيقاتى، بيمارستانى، صنعتى و … مي باشد.