عوامل سفید کننده پوست

عوامل سفید کننده پئوست

بیوسنتز ملانین یک مکانیسم دفاعی انسان برای محافظت از پوست در برابر تابش اشعه ماوراء بنفش است و همچنین رنگ مو و پوست را تعیین می کند. با این حال، با افزایش علاقه به سفید شدن پوست، تحقیقات برای جلوگیری از رنگدانه شدن و افزایش سنتز ملانین در پوست به طور فعال در حال انجام است. اجزای فعال مورد استفاده به عنوان عوامل سفید کننده پوست در مواد آرایشی عبارتند از اسید کوجیک، آربوتین، ویتامین C و هیدروکوئینون.

تخمین زده می شود که تقریباً 15 درصد از جمعیت جهان روی عوامل سفید کننده پوست در آسیا سرمایه گذاری می کنند. تحلیلگران صنعت جهانی (GIA) پیش بینی کرده اند که بازار جهانی روشن کننده های پوست تا سال 2020 به 23 میلیارد دلار برسد که ناشی از بازارهای جدید در آسیا، به ویژه هند، ژاپن و چین است. بر اساس گزارش بیوشیمی SIRONA ، تقریبا 13 میلیارد دلار برای محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی در آسیا و اقیانوسیه هزینه شده است.

تنها در هند، تخمین زده می شود که 432 میلیون دلار در سال 2010 صرف کرم های روشن کننده پوست و عوامل مراقبت از پوست شده است. یک نظرسنجی اخیر نشان داد که 80 درصد از مردان هندی از کرم های شفاف استفاده می کنند و تعداد مصرف کنندگان سالانه 18 درصد در حال افزایش است. مکانیسم مولکولی این عوامل سفید کننده پوست کاهش ملانین است که منبع اصلی رنگ پوست است.

سنتز ملانین

ملانین در درجه اول مسئول رنگدانه شدن چشم و پوست انسان است که از ملانوسیت های اپیدرم با نسبت تقریبی 1:36 با کراتینوسیت های پایه تولید می شود. در پاسخ به تابش اشعه ماوراء بنفش، ملانوسیت ملانین را از طریق فرآیندی به نام ملانوژنز سنتز می کند. ملانین سنتز شده در ملانوزوم ها به کراتینوسیت های مجاور اپیدرم منتقل می شود. در شرایط طبیعی فیزیولوژیکی، رنگدانه ها تأثیر مفیدی بر محافظت از پوست انسان در برابر آسیب مضر فرابنفش دارند و نقش تکاملی مهمی در استتار و تقلید حیوانات ایفا می کند.

با این حال، تولید بیش از حد ملانین باعث مشکلات پوستی مانند کک و مک، لنتیگو خورشیدی (لکه های پیری) و ملاسما و همچنین سرطان و ملانودرمی پس از التهاب می شود. علاوه بر این، تابش مداوم اشعه ماوراء بنفش می تواند منجر به آسیب DNA، جهش ژنی، توسعه سرطان و اختلال در سیستم ایمنی بدن یا پیری عکس شود.

ملانوژنز فرایندی برای تولید ملانین است که در درجه اول مسئول رنگدانه شدن پوست، چشم و موی انسان است. اگرچه واکنش های شیمیایی متعدد کاتالیز شده و شیمیایی در فرآیند ملانوژنز دخیل هستند، آنزیم هایی مانند تیروزیناز و TRP-1 و TRP-2 (tyrosinase-related protein) نقش مهمی در سنتز ملانین ایفا کردند.

به طور خاص، تیروزیناز یک آنزیم کلیدی است که یک مرحله محدود کننده سرعت سنتز ملانین را کاتالیز می کند و تنظیم نادرست تیروزیناز برجسته ترین روش برای توسعه بازدارنده های ملانوژنز است. بنابراین، مهارکننده های متعددی که تیروزیناز را هدف قرار می دهند، در سال های اخیر ایجاد شده اند.

مهارکننده های تیروزیناز

از آنجا که تیروزیناز یک آنزیم مهم در سنتز ملانین از طریق ملانوژنز است، مهمترین و موفق ترین هدف برای مهار کننده های ملانوژنز است که مستقیماً فعالیت کاتالیزوری تیروزیناز را مهار می کنند. بیشتر مواد آرایشی یا روشن کننده پوست که در بازار موجود است، مهار کننده های تیروزیناز هستند. این واقعیت که مهار کننده ها تیروزیناز را هدف قرار می دهند ممکن است به طور خاص ملانوژنز را در سلول ها بدون عوارض جانبی مهار کند، زیرا تیروزیناز منحصراً توسط ملانوسیت ها تولید می شود. بسیاری از مهار کننده های تیروزیناز مانند هیدروکوئینون (HQ)، آربوتین، کوجیک اسید، آزلائیک اسید، ال-اسکوربیک اسید، الاژیک اسید، ترانکسامیک اسید به عنوان عوامل سفید کننده پوست با اشکال خاصی مورد استفاده قرار گرفته اند.

  • هیدروکوئینون

هیدروکوئینون یک عامل روشن کننده پوست است. این ترکیب پوست را سفید می کند، که می تواند در درمان اشکال مختلف هایپرپیگمانتاسیون مفید باشد. Hydroquinone با فرمول شیمیایی C6H16O2 یک ترکیب شیمیایی است که جرم مولی آن 110.112 گرم بر مول می‌باشد.

  • آربوتین

آربوتین یک گلیکوزید است. یک هیدروکوئینون گلیکوزیله استخراج شده، آربوتین از برگ میوه هایی مانند انگور خرس، گلابی و قره قاط تهیه می شود و گاهی اوقات به صورت مصنوعی نیز تهیه می شود. Arbutin با فرمول شیمیایی C12H16O7 یک ترکیب شیمیایی است که جرم مولی آن 272.25 گرم بر مول می‌باشد.

  • کوجیک اسید

کوجیک اسید یک ماده شیمیایی است که توسط انواع مختلف قارچ ها تولید می شود. همچنین محصول جانبی سس سویا تخمیر شده و شراب برنج است. Kojic acid با فرمول شیمیایی C۶H۶O۴ یک ترکیب شیمیایی است که جرم مولی آن 142.11 گرم بر مول می‌باشد.

  • آزلائیک اسید

اسید آزلائیک (AzA) یک ترکیب آلی با فرمول HOOC(CH2)7COOH است. این دی کربوکسیلیک اسید اشباع شده به صورت پودر سفید رنگ وجود دارد. در گندم، چاودار و جو یافت می شود. این ماده پیش ساز محصولات صنعتی متنوع از جمله پلیمرها و نرم کننده ها و همچنین جزء تعدادی از نرم کننده های مو و پوست است.

  • ال-آسکوربیک اسید

L-Ascorbic Acid یک ماده ویتامینی جوان کننده است که همچنین در کاهش آسیب ناشی از اشعه های مضر UV نقش دارد. از آنجایی که ال اسکوربیک اسید نقش مهمی در درمان های ضد پیری، استحکام پوست، ترمیم کلی و روشن کنندگی دارد، به جوانسازی پوست نیز کمک می کند.

  • الاژیک اسید

الاژیک اسید یک آنتی اکسیدان فنل طبیعی است که در میوه ها و سبزیجات متعدد یافت می شود. هیچ شواهد علمی مبنی بر اینکه مصرف اسید الاژیک اثر مفیدی بر سلامت انسان داشته باشد یا از بیماری ها جلوگیری کند وجود ندارد.

  • ترانکسامیک اسید

یک مشتق مصنوعی از اسید آمینه لیزین، ترانکسامیک اسید توسط متخصصان مراقبت از پوست در SkinCeuticals به عنوان “یک عنصر قدرتمند شناخته شده برای توانایی آن در روشن کردن رنگ پوست و بهبود ظاهر تغییر رنگ شناخته شده است.”

معایب استفاده بیش از حد روشن کننده های پوست

  • هیدروکوئینون (HQ) به طور بالقوه برای سلول های پستانداران جهش زا است و با تعدادی از واکنش های جانبی از جمله درماتیت تماسی، سوزش، اریتما گذرا، سوزش، احساس سوزن سوزن شدن، لکودرما، لکه های شاه بلوط روی ناخن، هیپوکرومی و اکرونوزیس مرتبط است.
  • آربوتین، پیش دارو هیدروکوئینون، یک محصول طبیعی است و با مهار تیروزیناز، سنتز ملانین را کاهش داده یا از آن جلوگیری می کند. با این حال، اشکال طبیعی آربوتین از نظر شیمیایی ناپایدار هستند و می توانند HQ آزاد کنند که به متابولیت های بنزن کاتابولیز می شود و سمیت بالقوه ای برای مغز استخوان دارد.
  • استفاده از اسید کوجیک در لوازم آرایشی به دلیل سرطان زایی و عدم ثبات آن در طول ذخیره سازی محدود شده است.
  • ال-اسید اسکوربیک به گرما حساس است و به راحتی تجزیه می شود.
  • اسید الاژیک نامحلول است و بنابراین از لحاظ زیست محیطی نیز ضعیف است و برای ترانگزامیک اسید، مسیر ملانوژنیک هنوز مشخص نیست.

درحال حاضر مجموعه کیمیا زیست گستر نوین قادر به ارائه انواع مواد اولیه با گریدهای غذایی، دارویی، آرایشی، بهداشتی و صنعتی در حجم های بالا و کیفیت عالی از تولید کننده های معتبر می باشد. درصورت نیاز می توانید درخواست خود را با ما درمیان گذاشته تا در سریعترین زمان ممکن اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهیم.