گیاهان و جانوران

گیاهان و جانوران از میلیون ها سلول تشکیل شده اند و این سلول ها شباهت ها و تفاوت های متعددی دارند. با توجه به اینکه آنها هر دو سلول یوکاریوتی هستند، به این معنی که آنها یک هسته واقعی دارند، که توسط غشای هسته ای محصور شده و از سایر اندامک ها جدا شده است، عامل مهمی است که حالت های تکثیر آنها را مشخص می کند. آنها با استفاده از DNA خود که در هسته سلول قرار دارد، فرآیندهای تولید مثل مشابهی از میتوز و میوز دارند.

سلول گیاهی

سلول های گیاهی و سلول های جانوری

آنها همچنین هر دو با چندین اندامک سلولی به طور مشترک به غشاء متصل هستند که مکانیسم های مشابهی را برای حفظ و کنترل عملکرد طبیعی سلول ها انجام می دهند. این اندامک ها شامل هسته، اجسام گلژی، شبکه آندوپلاسمی، ریبوزوم ها، میتوکندری ها، اسکلت سلولی، پراکسی زوم ها و غشای سلولی هستند. آنها همچنین تحت تنفس سلولی قرار می گیرند که فرآیندهای تولید انرژی مورد استفاده برای رشد سلول و حفظ عملکرد طبیعی آن را انجام می دهد. با وجود داشتن تمام این شباهت ها، آنها چندین تفاوت نیز دارند. از نظر ساختاری، سلول های گیاهی و حیوانی بسیار شبیه به هم هستند زیرا هر دو سلول یوکاریوتی هستند. هر دو حاوی اندامک های متصل به غشاء مانند هسته، میتوکندری، شبکه آندوپلاسمی، دستگاه گلژی، لیزوزوم ها و پراکسی زوم ها هستند. هر دو همچنین حاوی غشاهای مشابه، سیتوزول و عناصر اسکلت سلولی هستند.

عملکرد این اندامک ها بین دو دسته سلول بسیار مشابه است (پراکسی زوم ها عملکردهای پیچیده دیگری را در سلول های گیاهی انجام می دهند که مربوط به تنفس سلولی است). با این حال، تفاوت های اندکی که بین گیاهان و حیوانات وجود دارد بسیار قابل توجه است و نشان دهنده تفاوت در عملکرد هر سلول است.

سلول جانوری

سلول های گیاهی می توانند بزرگتر از سلول های حیوانی باشند. محدوده طبیعی برای یک سلول حیوانی از 10 تا 30 میکرومتر متغیر است در حالی که برای یک سلول گیاهی از 10 تا 100 میکرومتر است. فراتر از اندازه، تفاوت های ساختاری اصلی بین سلول های گیاهی و حیوانی در چند ساختار اضافی موجود در سلول های گیاهی نهفته است. این ساختارها شامل کلروپلاست ها، دیواره سلولی و واکوئل ها هستند.

گیاهان و جانوران (20 تفاوت اصلی)

ویژگیسلول جانوریسلول گیاهی
تعریفسلول های حیوانی همچنین واحد عملکردی اساسی زندگی برای حیوانات هستند که تمام اندامک های سلولی را تشکیل می دهند که عملکردهای مختلفی را برای حمایت از متابولیسم حیوانات انجام می دهند.سلول های گیاهی واحدهای عملکردی اساسی گیاهان هستند که تمام اندامک های سلولی را تشکیل می دهند که عملکردهای مختلفی را انجام می دهند که متابولیسم گیاهان را پشتیبانی می کنند.
سایز و شکلسلول‌های جانوری معمولاً کوچک‌تر از سلول‌های گیاهی هستند و طول سلول‌های آن‌ها از 10 تا 30 میکرومتر متغیر است.
شکل‌ها و اندازه‌های سلول‌های حیوانی از شکل‌های نامنظم تا شکل‌های گرد بسیار متفاوت است که بیشتر با عملکردی که انجام می‌دهند مشخص می‌شوند.
سلول‌های گیاهی بزرگ‌تر از سلول‌های حیوانی هستند و اندازه سلولی آن‌ها از 10 تا 100 میکرومتر متغیر است.
سلول های گیاهی از نظر شکل مشابه هستند و بیشتر سلول ها مستطیلی یا مکعبی شکل هستند.
دیواره سلولیآنها فاقد دیواره سلولی هستند اما دارای یک غشای پلاسمایی (سلولی) هستند که وظیفه پشتیبانی و محافظت از سلول را در برابر آسیب خارجی انجام می دهد.
همچنین نقش مهمی در نفوذپذیری انتخابی ایفا می کند که اجازه ورود و خروج مولکول های مواد مغذی، آب و سایر عناصر سلولی را می دهد.
آنها دیواره سلولی دارند که از غشای سلولی و سلولز تشکیل شده است. دیواره سلولی، ماتریکس غشایی سفت و سختی است که در سطح تمام سلول‌های گیاهی یافت می‌شود و نقش اصلی آن محافظت از سلول و محتوای آن است.
غشای پلاسماآنها یک غشای پلاسمایی دارند که یک غشای انعطاف پذیر نازک است که به عنوان یک پوشش محافظ برای سلول حیوانی عمل می کند. همچنین دارای نفوذپذیری انتخابی است.وجود غشای پلاسمایی ساخته شده از سلولز، درست در زیر دیواره سلولی، امکان نفوذ پذیری انتخابی محتویات سلولی را به داخل و خارج از سیتوپلاسم سلولی می دهد.
سیتوپلاسمتمام اندامک های سلولی را در خود جای داده است.بیشتر اندامک های سلولی را در خود جای داده است
ریبوزومآنها وجود دارند و برای سنتز پروتئین و کدگذاری ژنتیکی پروتئین، توالی اسید آمینه استفاده می شوند.آنها وجود دارند و برای سنتز پروتئین و مکانیسم های ترمیم سلولی استفاده می شوند.
لیزوزیمسلول های حیوانی دارای لیزوزوم هایی هستند که حاوی آنزیم های گوارشی برای تجزیه درشت مولکول های سلولی هستند.سلول های گیاهی به ندرت حاوی لیزوزوم هستند زیرا واکوئل گیاهی و اجسام گلژی تجزیه مولکولی محصولات زائد سلولی را کنترل می کنند.
واکوئلسلول های حیوانی ممکن است واکوئل های کوچک زیادی داشته باشند، بسیار کوچکتر از سلول گیاهی.سلول های گیاهی دارای یک واکوئل مرکزی بزرگ هستند که می تواند تا 90 درصد از حجم سلول را اشغال کند.
شبگه آندوپلاسمیآنها در دو نوع وجود دارند: شبکه آندوپلاسمی خشن و شبکه آندوپلاسمی صافشبکه آندوپلاسمی خشن و صاف
هستهحاضر و در مرکز سلول قرار داردحاضر است و در کنار سلول قرار دارد
هستکدر هسته وجود دارددر هسته وجود دارد
سانتریولآنها با عملکرد اصلی خود که شامل کمک به فرآیند تقسیم سلولی است، حضور دارند.آنها در سلول های گیاهی وجود ندارند
پراکسی زومآنها در سیتوپلاسم وجود دارند.
آنها مکانیسم های اکسیداسیون را برای مولکول های زیستی خاص انجام می دهند و به سنتز لیپیدهای پلاسمالوژن کمک می کنند.
آنها در سیتوپلاسم سلولی وجود دارند و به عنوان اکسید کننده های سلولی برای مولکول های سلولی، سنتز لیپیدها و بازیافت کربن از فسفوگلیکولات در طول تنفس نوری عمل می کنند.
میکروفیلامنت و میکروتوبولآنها در حال حاضر برای حمایت از اسکلت سلولی، حمل و نقل مواد در سراسر سیتوپلاسم به داخل و خارج از هسته عمل می کنند. آنها همچنین در سیتوکینز نقش دارند.آنها برای حمایت از اسکلت سلولی، حمل و نقل مولکول ها در سیتوپلاسم و هسته حضور دارند و نقش عمده ای در سیتوکینز دارند.
اسکلت سلولیحاضر و کارکردهای اصلی آن شامل ایجاد شبکه ای است که اجزای سلول را سازماندهی می کند و شکل سلول را حفظ می کند.آنها یک اسکلت سلولی دارند که شکل سلول گیاهی را حفظ می کند، از سیتوپلاسم سلولی پشتیبانی می کند و سازمان ساختاری سلول را حفظ می کند.
سیتوزولحاضر و جایی که تمام اندامک های سلولی معلق هستنددر حال حاضر، اینجا جایی است که بیشتر اندامک های سلولی معلق هستند.
میکروویلیآنها در پوشش روده وجود دارند تا سطح جذب غذا را افزایش دهند.در سلول های گیاهی وجود ندارد.
گرانولحاضرحاضر
سیلی و فیلامنتآنها اجازه حرکت سلول ها یا بخشی از سلول را می دهند، به عنوان مثال، شنا کردن اسپرم به سمت تخمک.در گیاهان وجود ندارد
پلاستیدغائبحاضر؛ آنها رنگدانه ای به گیاهان می دهند و همچنین به دام انداختن انرژی نوری که برای فتوسنتز استفاده می شود را تسهیل می کنند.
پلاسمودسماغائبحاضر؛ آنها ارتباط و حمل و نقل مواد را در سلول های گیاهی تسهیل می کنند.
اجسام گلژیآنها دارای اجسام گلژی بزرگتر و کمتری هستند که وظیفه اصلی آنها پردازش و بسته بندی درشت مولکول های پروتئین و لیپیدی است که در حال سنتز هستند.آنها دارای اجسام گلژی کوچکتر اما بیشتر هستند و نقش اصلی آنها اصلاح، پردازش، دسته بندی و بسته بندی پروتئین برای ترشح سلولی است.
سنتز مواد مغذی سلولیآنها نمی توانند اسیدهای آمینه، ویتامین ها و کوآنزیم ها را سنتز کنند.آنها می توانند اسیدهای آمینه، ویتامین ها و ویتامین ها را سنتز کنند.
سایتوکینزبا انقباض صورت می گیرددر صفحات سلولی انجام می شود
اسمز در محلول هیپوتونیکآنها مولکول های آب را با اسمز جذب می کنند و به دلیل عدم وجود دیواره سلولی به راحتی در محلول هیپوتونیک قرار می گیرند.آنها مولکول های آب را با اسمز جذب می کنند اما به دلیل وجود دیواره سلولی در محلول هیپوتونیک نمی ترکند.

کیمیا زیست گستر نوین” در راستای ارتقاء تولیدات و سطح علمی کشور مبادرت به واردات و توزیع مواد شیمیایی و مصرفی آزمایشگاهی کرده است. هدف مجموعه ما تأمين مواد و تجهيزات مورد نياز در بخش هاى مختلف آزمايشگاهى، تحقيقاتى، بيمارستانى، صنعتى و … مي باشد.