ویروس پاپیلومای انسانی

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV: Human Papilloma Virus) ویروس DNAدار بدون پوشش از خانواده پاپیلوما ویروس ها هستند، به دلیل اینکه این ویروس ها گرایش خاصی به سلول ها ی اپیتلیال فلسـی دارند باعث ایجاد ضایعات خوش خیم در پوسـت (زگیل ها) و غشاهای مخاطی (کاندیلوما) می شـوند و برخی از تایپ های این ویروس باعث بدخیمی در بافت های اپیتلیالی به ویژه در دهانه رحم و سایر بافت های دستگاه ادراری – تناسلی و سر و گردن می گردند.

ویروس‌های پاپیلومای انسانی شامل حدود ۱۵۰ ویروس مرتبط به هم هستند که به هر کدام یک تیپ اطلاق می‌شود و به هر تیپ یک عدد نسبت داده می‌شود. حدود ۷۵ درصد از این ویروس‌ها فقط بر روی پوست رشد می‌کنند که این ویروس ها را پوستی (cutaneous) و ۲۵ درصد مابقی (حدودا ۴۰ تیپ) را که در سطوح موکوسی رشد می‌نمایند را موکوسی (Mucosal) یا تناسلی (genital) می‌نامند.

ویروس پاپیلومای انسانی

تیپ‌های پوستی می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن از جمله لب‌ها باعث ایجاد زگیل (توده غیرطبیعی و غیر سرطانی بر روی پوست) شوند و انواع موکوسی آن ها هم می‌توانند زگیل‌های تناسلی و انواعی از سرطان‌ها‌ (از جمله سرطان دهانه رحم) را ایجاد نمایند. این ویروس‌ها شایع ترین عامل عفونت منتقله از طریق جنسی می باشند.

به دلیل ایجاد سرطان دهانه رحم به عنوان یکی از سرطان های شایع در خانم ها، تشخیص به موقع بیماری در مراحل اولیه باعث جلوگیری از پیشرفت بیماری میگردد.

ویروس پاپیلومای انسانی

انواع ویروس HPV

در حال حاضر ویروس های خانواده HPV که از طریق جنسی منتقل میشوند به دو دسته تقسیم شده اند:

  • ویروس های کم خطر HPV

تا کنون ارتباطی با بروز سرطان در این گروه ویروس ها مشاهده نشده است. این ویروس ها ممکن است به خودی خود بهبود نیابند و سبب ایجاد بروز زگیل در اطراف دستگاه تناسلی، مقعد، دهان یا حلق شوند. این زگیل ها به طور معمول توسط معاینه بالینی مشاهده و تشخیصداده می شوند.

  • ویروس های پرخطر HPV

این گروه از ویروس ها می توانند عامل بروز سرطان باشند. حدود 10 تا 12 ویروس پر خطر از خانواده HPV تاکنون شناسایی شده اند که از بین آنها ژنوتایپ های 16 ، 18و 45 مسئول اغلب سرطان های مرتبط با ویروس HPV هستند.

تشخیص human Papilloma Virus

اچ‌پی‌وی رایج‌ترین عامل بیماری است که از طریق آمیزش جنسی انتقال می‌یابد. انواع تناسلی اچ‌پی‌وی می‌توانند ناحیه تناسلی زنان و همچنین ناحیه تناسلی مردان را آلوده کنند. هم در زنان و هم در مردان، اچ‌پی‌وی‌های تناسلی می‌توانند مقعد و برخی از نواحی سر و گردن را آلوده سازند. گاهی اوقات نژادهای «کم‌خطر» اچ‌پی‌وی‌های تناسلی، از همه بیش‌تر HPV – 6 و HPV – 11، می‌توانند باعث شوند زگیل‌ها یا ضایعات تناسلی بر روی یا در اطراف این مکان‌ها به وجود آید. اندازه، شکل، و تعداد این توده‌ها ممکن است متغیر باشد، و این توده‌ها به‌ندرت به سرطان منتهی می‌شوند.

ژنوا / GeneovA

ژنوا نام تجاری تولید کیت های تشخیص مولکولی در ایران است که با بهره گیری از متخصصین جوان خود در عرصه ویروس شناسی، بیولوژی مولکولی و ژنتیک در تلاش است که نیاز های تشخیصی کشور را در زمینه تشخیص مولکولی بیماری های عفونی با تولید محصولات متنوع بر پایه Real Time PCR برآورده سازد. هدف اصلی ژنوا نوآوری منحصر به فرد در طراحی کیت های آزمایشگاهی Real Time PCR بر اساس نیاز واقعی جامعه آزمایشگاهی و پزشکی کشور می باشد.
با تکیه بر دانش و تلاش های شبانه روزی متخصصین جوان خود، ژنوا توانست کیت تشخیص مولکولی ویروس پاپیلومای انسانی قادر به شناسایی 16تایپ پرخطر و رایج از ویروس پاپیلوما (67،66،59،58،56،53،52،51،45،39،35،33،31،18،16 و 68) بر اساس شناسایی ژن های E7 و E6 می باشد که می تواند در تشخیص دقیق تر عامل ایجاد کننده عارضه و بیماری کمک کننده باشد.

ژنوا

کیت GA 16Plex HPV Typing RT-PCR

ژنوا مفتخر است که کیت تخصصی تشخیص مولکولی ویروس پاپیلومای انسانی را به شکلی کاملا هوشمند و نوآورانه برای اولین بار در کشور طراحی و به جامعه پزشکی کشور ارائه دهد. کیت GA 16Plex HPV Typing RT-PCR قادر به تشخیص همزمان ١٦تایپ پرخطر ویروس پاپیلومای انسانی می باشد. بعضی از خصوصیات منحصر به فرد و مزیت های کیت در ذیل اورده شده است:

  • اولین کیت ایرانی با قابلیت تشخیص همزمان ١٦تایپ پر خطر ویروس HPV (٦٨,٦٧,٦٦,٥٩,٥٨,٥٦,٥٣,٥٢,٥١,٤٥,٣٩,٣٥,٣٣,٣١,١٨,١٦) بر اساس ژن های E6 و E7 از ویروس پاپیلومای انسانی
  • طراحی بر اساس گایدلاین ASCCP آمریکا
  • انجام تست در مدت زمان کمتر از یک ساعت
  • قابلیت افتراق تایپ های ١٦، ١٨، ٥٣ و سایر تایپ های با ریسک بالا
  • دارای مخلوط واکنش با آنزیم Uracil-DNA Glycosylase جهت حذف و یا جلوگیری از بروز آلودگی احتمالی مخلوط واکنش
کیت تشخیص مولکولی ویروس پاپپلومای انسانی

از دیگر محصولات شرکت GeneovA میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1.  GA SARS-CoV-2 OneStep RT-PCR
  2. GA SARSFlu & RSV OneStep RT-PCR
  3. GA 16plex HPV Typing RT-PCR
  4. GA HiTeq 17Viro Respiratory Pathogen OneStep RT-PCR
  5. SuperKing SARS-CoV-2 OneStep RT-PCR
GeneovA

آزمایشگاه ها و مراکز درمانی کشور میتوانند با استفاده از کیت GA 16Plex HPV Typing RT-PCR ژنوا نیاز خود را در شناسایی ویروس پاپیلومای انسانی برطرف نمایند.