ویروس های تنفسی

پاییز و زمستان امسال همه گیری کووید-۱۹ بیشترِ توجهات را به خود جلب کرده اما بیماری های تنفسی دیگری نیز وجود دارند که خطر شیوع آنها نیز با سرد شدن هوا، قریب الوقوع است. علاوه بر بیماری کووید-۱۹، ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV) و آنفلوآنزای فصلی هم دو بیماری تنفسی دیگری هستند که موارد ابتلا به آنها در فصل پاییز و زمستان افزایش پیدا می کند.

موارد ابتلا به ویروس سین‌سیشیال تنفسی به طور معمول در فصل زمستان در میان کودکان افزایش می یابد. آنفلوآنزای فصلی نیز معمولا از ماه اکتبر آغاز شده و تا فصل بهار ادامه پیدا می کند. سال گذشته موارد ابتلا به ویروس سین‌سیشیال تنفسی و آنفلوآنزای فصلی نسبت به شرایط معمول کمتر بود. هرچند، اکنون با توجه به کاهش محدودیت های کرونایی و در شرایطی که همه گیری کووید-۱۹ ادامه دارد، برخی از کارشناسان پیش بینی می کنند شیوع آنفلوآنزا در سال جاری نگران کننده خواهد بود.

متخصصان تاکید دارند امسال نیز برای جلوگیری از شیوع بیماری های تنفسی ضرورت دارد تا توصیه هایی همچون شستشوی مرتب دست ها، حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و مراقبت از کودکان بیمار در خانه، جدی گرفته شوند. به گفته متخصصان، آنفلوآنزای فصلی پیش روی ماست و لازم است برای مقابله با آن تمامی موارد پیشگیرانه از جمله استفاده از ماسک، ماندن در خانه به هنگام بیماری، شستشوی دست ها و تزریق واکسن را رعایت کنیم.

ویروس های تنفسی

علائم بیماری های تنفسی

سین‌سیشیال تنفسی، آنفلوآنزای فصلی و کووید-۱۹ علائم مشابهی دارند از جمله:

  •  تب
  •  عطسه و گرفتگی بینی
  • از دست دادن اشتها
  •  سردرد
  • گلو درد
  •  احساس خستگی

به همین دلیل حائز اهمیت است که فرد برای تشخیص صحیح بیماری به پزشک مراجعه کند چرا که درمان این بیماری ها متفاوت خواهند بود. علائم هشدار دهنده ویروس های تنفسی شامل تب بالا و مشکل در تنفس است.

کیت های شناسایی کننده همزمان ویروس های تنفسی

با کم رنگ شدن رعایت مردم در توصیه های بهداشتی و افزایش روزافزون موارد ابتلا به آنفولانزا و سایر بیماری های تنفسی در کشور، نیاز آزمایشگاه ها و مراکز درمانی کشور به تشخیص و افتراق همزمان ویروس های تنفسی به دلیل تشابه علائم بالینی افزایش یافته است. درحال حاضر بسیاری از مراکز درمانی و آزمایشگاه ها با افرادی مواجه شده اند که اکثر علائم بالینی کروناویروس را دارند ولی تست تشخیصی آنها منفی می شود. این موضوع اهمیت کیت های تشخیص همزمان و افتراقی ویروس های تنفسی را نشان می دهد، چرا که می توان با یک بار نمونه گیری از بیمار و انجام یک بار استخراج ژنوم علائم بیمار را از لحاظ ابتلا به چند ویروس شایع تنفسی بررسی نمود.

ژنوا

ژنوا

امروزه GeneovA یکی از شرکت های نوپایی است که توانسته با استفاده از دانش نخبه های جوان، کیت های شناسایی و افتراق همزمان چند ویروس تنفسی شایع را طراحی و روانه بازار کند. ژنوا با طراحی و تولید کیت های تشخیصی، می تواند همزمان چهار ویروس تنفسی که موارد ابتلا به آنها در فصل پاییز و زمستان افزایش پیدا می کند، قدم مهمی در راستای علم تشخیص ویروس های تنفسی برداشته است. با توجه به افزایش هزینه های روزمره مردم و افزایش انواع بیماری های تنفسی، تیم تحقیقاتی ژنوا با استفاده از امکانات داخلی توانسته قدم کوچکی در کاهش هزینه های تشخیصی مردم ایجاد کند.

این شرکت با استفاده ازعلم روز دنیا، کیت تشخیص و افتراق همزمان چهار ویروس شایع تنفسی در فصول سرما را طراحی و به مرحله تولید رسانده است. ویروس هایی که با این کیت شناسایی می شوند عبارت است از: کرونا ویروس 2019، آنفولانزا A، آنفولانزا B و ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV)

این کیت با استفاده از روش TaqMan Multiplex Real Time PCR قادر به تشخیص همزمان و افتراقی هر چهار ویروس فوق الذکر به صورت تک مرحله ایی می باشد.

مزایای کیت شناسایی همزمان و افتراقی GA-SARSFlu&RSV

  • منحصر به فرد بودن کیت در ایران و خاورمیانه
  • شناسایی همزمان و افتراقی چهار ویروس شایع تنفسی
  • داشتن تنها یک مسترمیکس به منظور راحتی انجام و کاهش خطا در آزمایشگاه
  • مدت زمان انجام واکنش ( حدود 70 دقیقه)
  • شناسایی همزمان سه ناحیه ژنی N2، N1 و ORF10 کرونا ویروس
  • توانایی تشخیص همزمان 6 ناحیه ژنی از ویروس های ,SARS-COV-2 آنفولانزا A, آنفولانزا B و ویروس RSV
  • قابلیت انجام در تمامی دستگاه های Real Time PCR با کانال های FAM ،HEX ،TEXAS RED ، CY5
  • اختصاصیت تست: طراحی انجام شده برای توالی ژن های هدف در چهار ویروس اختصاصی بوده وهیچ واکنش متقاطعی با دیگر ویروس و باکتری های تنفسی و عفونی در تست in silico از خود نشان نمی دهد.
  • طراحی منحصر به فرد کنترل داخلی بر پایه RNA به منظور کاهش جواب منفی کاذب
  • نمونه گیری به طور معمول استفاده از ترشحات تنفسی مانند نمونه اوروفارنکس و نازوفارنکس می باشد.
  • کاهش هزینه های آزمایشگاه و مراکز درمانی
  • کاهش هزینه بیمار
کیت شناسایی سارس انفولانزا و RSV

از دیگر محصولات شرکت GeneovA میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1.  GA SARS-CoV-2 OneStep RT-PCR
  2. GA SARSFlu & RSV OneStep RT-PCR
  3. GA 16plex HPV Typing RT-PCR
  4. GA HiTeq 17Viro Respiratory Pathogen OneStep RT-PCR
  5. SuperKing SARS-CoV-2 OneStep RT-PCR
GeneovA

آزمایشگاه ها و مراکز درمانی کشور میتوانند با استفاده از کیت شناسایی و افتراق همزمان ژنوا نیاز خود و مراجعه کنندگان را در شناسایی عوامل بیماری زای تنفسی که تعداد آنها در فصول سرد سال افزایش می یابد برطرف نمایند. با این کیت، مراکز تشخیصی می توانند با تعداد تست برابر در مقایسه با کیت هایی که تنها یک ویروس را شناسایی میکنند هزینه های خود را کاهش دهند.