لام و لامل آزمایشگاهی

لام میکروسکوپ یک قطعه شیشه ای نازک و مسطح است، به طور معمول 75 در 26 میلی متر (3 در 1 اینچ) طول و ضخامت حدود 1 میلی متر دارد، که برای نگهداری اشیا و برای بررسی در زیر میکروسکوپ استفاده می شود. به طور معمول جسم بر روی اسلاید سوار می شود و سپس هر دو برای مشاهده در میکروسکوپ قرار می گیرند. طیف وسیعی از سایزهای دیگر برای اهداف خاص مختلفی از جمله 75 در 50 میلی متر برای استفاده زمین شناسی، 46 در 27 میلی متر برای مطالعات سنگ نگاری و 48 در 28 میلی متر برای مقاطع نازک در دسترس است.
لام ها معمولاً از شیشه معمولی با کیفیت نوری مانند شیشه آهک سودا یا شیشه بوروسیلیکات ساخته می شوند و لبه های آنها اغلب ریز خرد یا صیقلی می شوند. شیشه لام شفاف است، چرا که باید به نور اجازه دهد تا با ضریب شکست بسیار کم از آن عبور کند. اما برای ساخت لام از پلاستیک های مخصوص نیز استفاده می شود. همچنین از اسلایدهای کوارتز ذوب شده اغلب در مواردی که شفافیت فرابنفش مهم است استفاده می شود، به عنوان مثال در میکروسکوپ فلورسانس.

انواع لام ها

در حالی که لام های ساده (plain slides) یا صاف رایج ترین هستند، اما انواع مختلفی وجود دارد. لام های حفره دار (concavity slide or cavity slide) نیز موجود می باشد که دارای یک یا چند فرورفتگی کم عمق (چاه) است که برای نگهداری اشیا کمی ضخیم تر و نمونه های خاصی مانند مایعات و کشت بافت طراحی شده است.
یک لام گریتیکول (graticule slide) با شبکه ای از خطوط (به عنوان مثال یک شبکه 1 میلی متری) مشخص شده است که اجازه می دهد اندازه اشیا زیر بزرگنمایی به راحتی برآورد شود و مناطق مرجع برای شمارش اشیا کوچک را فراهم می کند. بعضی اوقات یک مربع از شبکه به یک شبکه ریزتر تقسیم می شود. لام ها برای کاربردهای خاص، مانند هموسیتومترهای شمارش سلول، ممکن است دارای مخازن، کانال ها و موانع مختلف در سطح بالایی خود باشند.
بعضی از لام ها در یک انتها دارای یک منطقه مات یا مینا کاری شده برای برچسب زدن با مداد یا قلم هستند. ممکن است لام ها دارای پوشش های خاصی باشند که توسط سازنده اعمال شده است. به عنوان مثال برای بی اثر بودن شیمیایی یا افزایش چسبندگی سلول این پوشش ممکن است دارای بار الکتریکی دائمی برای نگهداری نمونه های نازک یا پودری باشد. پوشش های معمول شامل پلی ال-لیزین، سیلانس، رزین های اپوکسی یا حتی طلا است.

لامل

لام ها با استفاده از گیره های اسلاید، در محل میکروسکوپ نگه داشته می شوند که برای دستیابی دقیق حرکت از راه دور لام روی میکروسکوپ استفاده می شود. لام های میکروسکوپ اغلب به همراه یک لامل (یک صفحه شیشه ای کوچکتر و نازکتر) که روی نمونه قرار می گیرد، استفاده می شوند.
لامل ها مربع های کوچکی از شیشه هستند که نمونه قرار داده شده روی لام میکروسکوپ را می پوشانند. آنها نمونه را برای مشاهده بهتر صاف می کنند و همچنین سرعت تبخیر از نمونه را کاهش می دهند. اگر لکه یا مایع دیگری به نمونه اضافه شده باشد لامل آن را روی نمونه نگه می دارد. لامل ها همچنین از نمونه ها در برابر آلودگی ذرات معلق در هوا یا سایر مواد محافظت می کند.

آماده سازی اسلاید

یک اسلاید آماده شده که از لام میکروسکوپ، نمونه و لامل تشکیل شده است، نه تنها کنترل بهتری به نمونه می دهد بلکه از میکروسکوپ نیز محافظت می کند. لامل با عمل به عنوان سدی بین لنز چشمی و نمونه از لنزهای چشمی در برابر آسیب محافظت می کند. برای آماده سازی یک اسلاید می توان از لکه ها (Stains) یا مواد شیمیایی رنگرزی روی بافت های تازه استفاده کرد. هدف این است که کنتراست را افزایش دهیم تا قسمت های مختلف مواد به وضوح مشخص شود. برخی از لکه ها بر اساس ویژگی های نمونه، رنگ های مختلفی دارند. مانند لکه گرمی (Gram stain)، که باکتری ها را به دو دسته گرم مثبت و گرم منفی تقسیم می کند.

هنگامی که یک اسلاید شیشه ای در زیر میکروسکوپ قرار گرفت، می توان نمونه را از طریق چشمی مشاهده کرد. عدسی چشمی معمولاً تصویر را 10 برابر اندازه اصلی خود بزرگ می کند. این بزرگنمایی سپس در قدرت انتخاب شده لنزهای هدف میکروسکوپ – 4 ، 10 ، 40 یا 100 برابر بزرگنمایی – ضرب می شود. در ترکیب با میکروسکوپ نوری استاندارد، نمونه اسلاید شیشه ای را می توان با بزرگنمایی 40X ، 100X ، 400X یا 1000X مشاهده کرد.

کيميا زيست گستر نوين” در راستاي ارتقاء توليدات و سطح علمي کشور مبادرت به واردات و توزيع مواد شيميايي و مصرفي آزمايشگاهي کرده است. هدف مجموعه ما تأمين مواد و تجهيزات مورد نياز در بخش هاى مختلف آزمايشگاهى، تحقيقاتى، بيمارستانى، صنعتى و … مي باشد.