شناسایی سویه های کرونا

شناسایی سویه های کرونا کاری بس دشوار است چرا که تمام ویروس‌ها به مرور زمان جهش پیدا می‌کنند یعنی رمز ژنتیکی آنها تغییر می‌کند و سارس-کرونا-۲ هم مستثنی نیست. ویروس کرونا از زمان شناسایی‌اش در اوایل سال ۲۰۲۰، هزاران جهش کرده است. به ویروس‌های جهش یافته، “سویه”، یا “واریانت” گفته می‌شود. به گفته سازمان جهانی بهداشت بیشتر این تغییرات، تاثیری بر ویژگی‌های ویروس نداشتند و بسیاری از ویروس‌های جهش‌یافته، به مرور زمان ناپدید شده‌اند. اما گاهی بخت یار ویروس می‌شود و جهش، قابلیت زنده ماندن یا فرار از سیستم ایمنی یا تکثیر آن را بیشتر می‌کند.

دانشمندان در سراسر دنیا این تغییرهای ویروس کرونا را زیرنظر دارند تا به دولت‌ها کمک کنند اگر ویروس تغییر قابل‌ملاحظه‌ای کرد، راهکارهای متناسب را در پیش بگیرند.

سویه‌های اصلی کرونا کدامند؟

بیشترین نگرانی را چهار سویه کرونا ایجاد کرده‌اند: آلفا، بتا، گاما و دلتا که به ترتیب اولین بار در انگلستان، آفریقای‌جنوبی، بزریل و هند شناسایی شدند. سازمان جهانی بهداشت این چهار گونه را “نگران‌کننده” اعلام کرده چون خطر بیشتری برای سلامت عمومی ایجاد می‌کنند، چون ویروس مسری‌تر شده یا باعث بیماری وخیم‌تری می‌شود یا واکسن‌ها بر آن کم‌اثرترند.

ژنوا – GeneovA

ژنوا نام تجاری تولید کیت های تشخیص مولکولی در ایران است که با بهره گیری از متخصصین جوان خود در عرصه ویروس شناسی، بیولوژی مولکولی و ژنتیک در تلاش است که نیاز های تشخیصی کشور را در زمینه تشخیص مولکولی بیماری های عفونی با تولید محصولات متنوع بر پایه Real Time PCR برآورده سازد. هدف اصلی ژنوا نوآوری منحصر به فرد در طراحی کیت های آزمایشگاهی Real Time PCR بر اساس نیاز واقعی جامعه آزمایشگاهی و پزشکی کشور می باشد.
با تکیه بر دانش و تلاش های شبانه روزی متخصصین جوان خود، ژنوا توانست اولین کیت تشخیص مولکولی ویروس SARS-CoV-2 با قابلیت افتراق واریانت ها از یکدیگر را طراحی و به بازار عرضه کند. ژنوا اولین تولید کننده کیت های مولکولی چند گانه (Multi Plex) در ایران می باشد که کیت های مورد نیاز آزمایشگاه های معتبر را طراحی و تولید می کند.

ژنوا

کیت SARS-COV-2

با توجه به پاندمی ویروس کرونا در سال 2019 و ظهور واریانت های جدید از این ویروس بر آن شدیم تا کیت تشخیصی بر پایه Real Time PCR طراحی و تولید کنیم که توانایی تشخیص واریانت های مهم ویروس کرونا را داشته باشد. لذا با تکیه بر دانش به روز متخصصین جوان حوزه ویروس شناسی این محصول با کیفیت، طراحی و روانه بازار شد. مزایای استفاده از کیت تشخیص مولکولی GA SARS-CoV-2 ژنوا در ذیل به اختصار ذکر شده است.

  •  اولین و تنها کیت تشخیص کرونا ویروس حاوی کنترل داخلی بر مبنای تشخیص مولکول RNA
  • اولین کیت ایرانی با توانایی تشخیص همزمان 4 ناحیه ژنی (N, ORF10, S ORF1a) از ویروس کرونا
  • تنها کیت با قابلیت افتراق واریانت های مهم ویروس کرونا در خاورمیانه
  • افتراق واریانت های کلاسیک ووهان، انگلیسی، برزیلی، آفریقای جنوبی و واریانت هندی یا دلتا از یکدیگر برای اولین بار در خاورمیانه با استفاده از کیت تشخیصی GA SARS-CoV-2 ژنوا
  • قابلیت شناسایی واریانت اُمیکرون
  • دارای حساسیت و اختصاصیت نزدیک به 100 درصد
  •  نتایج مثبت و منفی بصورت کاملا واقعی
  •  انجام تست در کمترین زمان ممکن (75 دقیقه)
  • مخلوط واکنش بصورت تک ویالی جهت سهولت کار برای همکاران آزمایشگاه
  • بسته بندی متفاوت به صورت دو ویال 50 تستی
  • قابلیت انجام بر روی تمامی دستگاه های دو، سه و چهار کاناله
کیت شناسایی سارس کوید-2

از دیگر محصولات شرکت GeneovA میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1.  GA SARS-CoV-2 OneStep RT-PCR
  2. GA SARSFlu & RSV OneStep RT-PCR
  3. GA 16plex HPV Typing RT-PCR
  4. GA HiTeq 17Viro Respiratory Pathogen OneStep RT-PCR
  5. SuperKing SARS-CoV-2 OneStep RT-PCR
GeneovA

آزمایشگاه ها و مراکز درمانی کشور میتوانند با استفاده از کیت GA SARS-CoV-2 ژنوا نیاز خود را در شناسایی ویروس کرونا برطرف نمایند. با این کیت، مراکز تشخیصی می توانند علاوه بر شناسایی ویروس کرونا، انواع واریانت های این ویروس را شناسایی کند.