سواب داکرون

داکرون ، سواب ، سواب داکرون ، سواب استریل ، سواب نازال

سواب داکرون

سواب داکرون چیست؟

سواب داکرون یک وسیله آزمایشگاهی مصرفی یکبار مصرف است که در آزمایشگاه از آن برای نمونه برداری استفاده می شود.

سواب داکرون از دو بخش تشکیل شده است: قسمت نوک آن و دسته

قسمت نوک آن را که نمونه برداری بوسیله آن انجام می شود از یک نوع پلی استر ساخته می شود.

بخش دسته آن نیز از پلی پروپیلن یا PP ساخته شده است.

به تفصیل هربخش را باهم مرور میکنیم.

داکرون چیست؟

داکرون نام تجاری پلی اتیلن ترفتالات (polyethylene terephthalate) در ایالات متحده است که به صورت مخفف، ما آن را  PET یا PETE صدا می زنیم.

این ماده رایج ترین عضو پلیمرهای ترموپلاستیک در بین پلی استرها است. همچنین، این ماده پلیمری در تولید الیاف لباس ، ظروف ذخیره مواد غذایی و آشامیدنی، تولید رزین و … بسیار مفید است.

مواد پلیمری داکرون حاوی واحدهای مونومر اتیلن ترفتالات است که از طریق پلیمریزاسیون به یکدیگر متصل می شوند. واحد تکرار C10H8O4 است. علاوه بر این، این مواد را به راحتی می توان بازیافت نمود.

معمولاً می توانیم داکرون را به عنوان یک ماده نیمه بلوری دسته بندی کنیم. اما ممکن است در حالت آمورف یا بی نظم نیز موجود باشد. بنابراین، می تواند در هر دو حالت مات و شفاف وجود داشته باشد.

به طور طبیعی، این ماده بی رنگ است و بسته به روش تولید می تواند سفت و سخت یا نیمه سفت باشد. با این حال، بسیار سبک وزن است.

جدا از این، این ماده سد مناسبی در مقابل رطوبت و حلال ها است. همچنین، شناخته شده ترین ویژگی داکرون ویسکوزیته ذاتی آن است.

داکرون

داکرون یک نام تجاری است و این یک ماده پلیمری است که می توانیم به عنوان عضوی از خانواده پلی استر پیدا کنیم. پلی استر یک ماده پلیمری است که در نتیجه واکنش بین اسیدهای کربوکسیلیک و الکل ها تشکیل می شود. بسته به خصوصیات، اشکال مختلف پلی استر کاربردهای مختلفی دارند.

تفاوت اصلی بین داکرون و پلی استر این است که داکرون نوعی پلی استر است، در حالی که پلی استر یک ماده پلیمری است که از گروه های استر متصل به زنجیره اصلی تشکیل شده است.

پلی پروپیلن چیست؟

پلی‏پروپيلن (PP)يک ترموپلاستیک است که از پليمريزاسيون پروپيلن بدست میآيد و قابل بازيافت می‏باشد. مقاومت در برابر کشش، چگالی کم، بی‏رنگی، سختی، مقاومت در برابر اسيد و باز و حلالها، از جمله ويژگی های خاص PP محسوب مي‏شود.

پلی پروپیلن

یکی از مهمترین کاربردهای پلیپروپیلن، به عنوان مواد اولیه در صنعت تولید تجهیزات پزشکی و محصولات یک ‏بار مصرف پزشکی میباشد که نوع اختصاصی PP پزشکی برای این منظور در نظر گرفته شده است.

در صورتیکه از PP غیر پزشکی در تولید محصولات پزشکی استفاده شود، میتواند خطراتی را برای بیمار به همراه داشته باشد.

به عنوان مثال مواد اولیه غیر پزشکی میتواند سرطان زا، حساسیت زا و تب زا و ناسازگار با بدن باشد. همچنین وجود برخی فلزات آزاد سنگین مانند کادمیوم، جیوه، سرب و کروم در برخی مواد اولیه غیر پزشکی برای بیمار خطرناک است.

پلی پروپیلن

کیمیا زیست گستر نوین” در راستای ارتقاء تولیدات و سطح علمی کشور مبادرت به واردات و توزیع مواد شیمیایی و مصرفی آزمایشگاهی کرده است. هدف مجموعه ما تأمين مواد و تجهيزات مورد نياز در بخش هاى مختلف آزمايشگاهى، تحقيقاتى، بيمارستانى، صنعتى و … مي باشد.

مطالب مفید: