سدیم آسکوربیل فسفات چیست؟

سدیم آسکوربیل فسفات ( Sodium Ascorbyl Phosphate / SAP ) شکل پایدار و محلول در آب ویتامین C است که از ترکیب اسید اسکوربیک با یک فسفات و یک نمک ساخته شده است، ترکیباتی که با آنزیم‌های پوست کار می‌کنند تا ماده را شکافته و آسکوربیک خالص آزاد کنند.

بیشتر انواع ویتامین C، به ویژه اسید ال اسکوربیک، به ناپایداری معروف هستند و در مواجهه با نور یا اکسیژن به راحتی تجزیه می شوند. اما سدیم آسکوربیل فسفات یکی از فرم های پایدارتر این ویتامین می باشد که در برابر نور، اکسیژن و آب پایدار است. و این باعث می شود نه تنها ترکیب آن در فرمول های مختلف محصول آسان تر شود، بلکه به این معنی است که دیگر نباید نگران از دست دادن قدرت آن نباشید.

برخلاف اسید اسکوربیک قوی، محیط های اسیدی را دوست ندارد و به pH حدود 6-7 نیاز دارد. SPA یک آنتی اکسیدان است که با خنثی کردن رادیکال های آزاد، استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد، به طور موثر روند پیری را کند می کند و تشکیل خطوط ریز و چین و چروک را کندتر می کند. SAP توانایی نفوذ به اپیدرم را بدون ایجاد تحریک دارد.

سدیم آسکوربیل فسفات

کاربردهای Sodium Ascorbyl Phosphate

درست مانند ویتامین C خالص، سدیم آسکوربیل فسفات به عنوان یک آنتی اکسیدان روی پوست عمل می کند. هنگامی که در مقادیر بالاتر استفاده می شود، می تواند برای روشن کردن رنگ پوست کدر، صاف کردن چین و چروک ها، سفت شدن آشکار پوست و کاهش تغییر رنگ موثر باشد.

  • ضد پیری و مبارزه با رادیکال‌های آزاد

همه ما می دانیم که اشعه های UVA و UVB ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث اثرات تخریبی می شود که روند پیری را تسریع می کند. خوشبختانه SAP این توانایی را دارد که رادیکال های آزاد و گونه های اکسیژن را از بین ببرد و آنها را بی ضرر کند. SAP یک ماده فعال است که در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند و خواص محافظتی ضد آفتاب را بهبود می بخشد.

  • افزایش تولید کلاژن

همراه با خواص آنتی اکسیدانی، سدیم آسکوربیل فسفات یک ماده ضد پیری ایده آل است، به دلیل توانایی آن در تحریک تولید کلاژن.

  • یکنواختی رنگ پوست

سدیم آسکوربیل فسفات یک ماده عالی برای کسانی است که به دنبال مبارزه با هایپرپیگمانتاسیون یا لکه های تیره هستند. با مهار تیروزیناز، آنزیم مورد نیاز برای تولید ملانین ( رنگدانه )، می تواند به محو شدن رنگ موجود و جلوگیری از تغییر رنگ در آینده کمک کند.

  •  مزایای ضد میکروبی

طبق مطالعه منتشر شده در مجله Pharmaceutics، سدیم آسکوربیل فسفات دارای اثر ضد میکروبی است و آن را به یک درمان خوب برای آکنه تبدیل می کند. یک انتخاب خوب برای کسانی که مستعد جوش هستند.

غلظت کاربردی SPA

برای مراقبت روزانه از پوست: 2-0.2 درصد
ضد آفتاب: 1-0.2 درصد
سفید کردن پوست: 5-0.3 درصد
دئودورانت: 0.2 درصد
آکنه: 5 درصد

غلظت معمول سدیم آسکوربیل فسفات در مراقبت از پوست از 0.2 تا 3 درصد متغیر است، یک محدوده موثر برای کمک به بهبود دفاع محیطی پوست و خطوط و چین و چروک های هدف، به ویژه هنگامی که با ویتامین E محلول در روغن برای هم افزایی آنتی اکسیدانی همراه باشد که ثبات هر دو را بهبود می بخشد.

غلظت 5 درصد سدیم آسکوربیل فسفات در یک مطالعه مقایسه ای با همان مقدار اسید اسکوربیک نشان داده شد که دارای مزایایی معادل برای صاف کردن چین و چروک و افزایش الاستیسیته برای پوست اطراف چشم است.

مقادیر بالاتر از 3 درصد برای هدف قرار دادن تغییر رنگ ها ضروری در نظر گرفته می شود، مشابه با محدوده تحقیقاتی که نشان داده است اسید اسکوربیک برای هدف کار می کند.

همچنین تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد مقادیر 1% و 5% غلظت سدیم آسکوربیل فسفات می تواند بر عوامل مرتبط با جوش ها تأثیر بگذارد که احتمالاً به دلیل اثر تسکین دهنده پوست است. بنابراین، این فرم از ویتامین C ممکن است مکمل موثری برای محصولات ضد آکنه باشد که حاوی بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلیک هستند.

عوارض جانبی

در حالی که  ویتامین C می‌تواند به‌طور شدیدتر تحریک‌کننده باشد، سدیم آسکوربیل فسفات یک گزینه عالی برای کسانی است که نمی‌توانند آن را تحمل کنند. با این حال، یک ماده بسیار فعال است، بنابراین پتانسیلی برای تحریک وجود دارد، به خصوص برای کسانی که پوست آنها به شدت حساس است.

<< سدیم اسکوربیل فسفات در یک نگاه >>

مشتق پایدار و محلول در آب اسید اسکوربیک ( ویتامین C )
کمک به کاهش علائم پیری و هایپرپیگمانتاسیون
تبدیل آن به به ویتامین C خالص توسط آنزیم های موجود در پوست
عدم نیاز به محدوده PH پایین برای موثر بودن
همکاری عالی با سایر اشکال ویتامین C و ویتامین E

درحال حاضر مجموعه کیمیا زیست گستر نوین قادر به ارائه انواع مواد اولیه با گریدهای غذایی، دارویی، آرایشی، بهداشتی و صنعتی در حجم های بالا و کیفیت عالی از تولید کننده های معتبر می باشد. درصورت نیاز می توانید درخواست خود را با ما درمیان گذاشته تا در سریعترین زمان ممکن اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهیم.