بنزوئیل پراکسید چیست؟

بنزوئیل پراکسید ( Benzoyl peroxide ) یک ترکیب شیمیایی (پراکسید آلی) با فرمول 2(C6H5−C(=O)O−) است که اغلب به اختصار 2(BzO) خوانده می شود. از نظر ساختار،  دو گروه بنزوئیل (C6H5-C(=O)-، Bz) که توسط یک پراکسید (-O-O-) به یکدیگر متصل شده اند. یک جامد دانه ای سفید رنگ با بوی ضعیف بنزآلدئید است که در آب انحلال کمی دارد، اما در استون، اتانول و بسیاری از حلال های آلی دیگر محلول است. بنزوئیل پراکسید یک اکسید کننده است که عمدتاً در تولید پلیمرها استفاده می شود.

بنزوئیل پراکسید بیشتر برای درمان آکنه به تنهایی یا در ترکیب با سایر درمان ها استفاده می شود. همچنین از آن در دندانپزشکی برای سفید کردن دندان استفاده می شود.

بنزوئیل پراکسید

کاربردهای بنزوئیل پراکسید

  • بنزوئیل پراکسید همچنین در صنعت پلاستیک، برای سفید کردن آرد، مو و منسوجات استفاده می شود.
  • برای درمان آکنه استفاده می شود. به عنوان یک ضد عفونی کننده برای کاهش تعداد میکروب ها (باکتری ها) روی سطح پوست عمل می کند. همچنین برای جوش های سرسیاه و سرسفید نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در دندانپزشکی برای سفید کردن دندان استفاده می شود.

اشکال مصرفی بنزوئیل پراکسید

این ماده در ژل‌های بدون نسخه (OTC)، پاک‌کننده‌ها و پمادهای درمان‌ لکه موجود است، این ماده در غلظت‌های مختلف برای جوش‌های خفیف تا متوسط ​​وجود دارد. انتخاب غلظت مناسب یکی از موارد ضروری است. غلظتی که برای استفاده انتخاب می کنید ممکن است به پوست شما بستگی داشته باشد.

کرم ها و لوسیون های آکنه: به طور معمول یک یا دو بار در روز بر روی کل ناحیه پوست به عنوان یک اقدام درمانی و پیشگیری استفاده می شود.

شستشوی صورت و فوم: یک یا دو بار در روز برای جلوگیری از آکنه و درمان ضایعات موجود استفاده می شود.

شوینده‌ها و صابون‌های بدن آکنه: اگر جوش‌های مکرر روی سینه، پشت و سایر نواحی بدن دارید ایده‌آل است.

ژل‌ها: معمولاً به شکل درمان‌های نقطه‌ای با غلظت‌های بالاتر تولید می‌شوند و معمولاً فقط در ناحیه آسیب‌دیده اعمال می‌شوند.

غلظت کاربردی benzoyl peroxide

برخی از افراد می توانند محصولات با درصد بالایی از بنزوئیل پراکسید (تا 10 درصد) را روی پوست خود تحمل کنند. برخی دیگر ممکن است درصد کمتری را ترجیح دهند. اینکه چه غلظتی از ماده باید استفاده شود به محل استفاده از بنزوئیل پراکسید نیز بستگی دارد. صورت نسبتاً حساس است، بنابراین بسیاری ترجیح می دهند از غلظت کمتر (حدود 4 درصد) در آن ناحیه استفاده کنند، در حالی که قفسه سینه و پشت انعطاف پذیرتر هستند و می توانند غلظت بالاتر را تحمل کنند.

عوارض جانبی

عوارض جانبی رایج:

  • خشکی پوست
  • قرمزی یا پوسته شدن پوست
  • سوزش یا تحریک پوست

عوارض جانبی جدی
این عوارض جانبی جدی نادر هستند و در کمتر از 1 نفر از هر 1000 نفر اتفاق می افتد:

  • متورم شدن پوست
  • تاول روی پوست

واکنش آلرژیک جدی
در موارد نادر، ممکن است یک واکنش آلرژیک جدی (آنافیلاکسی) به بنزوئیل پراکسید ایجاد شود.

بنزوئیل پراکسید

درحال حاضر مجموعه کیمیا زیست گستر نوین قادر به ارائه انواع مواد اولیه با گریدهای غذایی، دارویی، آرایشی، بهداشتی و صنعتی در حجم های بالا و کیفیت عالی از تولید کننده های معتبر می باشد. درصورت نیاز می توانید درخواست خود را با ما درمیان گذاشته تا در سریعترین زمان ممکن اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهیم.